Aron Guriewicz KATEGORIE kultury œredniowiecznej cz.2 

do ÂściÂągnięcia; ebook; download; pdf; pobieranie

  • Index
  • r 01.05 (3)
  • 4 (46)

WÄ…tki

  • Index
  • Banks, Iain Kultur Zyklus 08 Der Algebraist
  • Kloskowska Antonina Kultura masowa. Krytyka i obrona
  • Banks Iain M. Kultura 003 Najemnik(1)
  • Banks Iain M. Kultura 002 Gracz(1)
  • Benedict Ruth Wzory kultury (2)
  • ŻądÅ‚o Leszek Orr Leonard Psychologia robienia pieniÄ™dzy
  • Amos Oz Moj Michael
  • Berthold, Will Heldensabbat
  • Boyle, T. Coraghessan America
  • Attyla bicz bozy William Dietrich(2)
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • ministranci-w.keep.pl

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Œwiat to napisana boska rêk¹ ksiêga, w której ka¿da istota jest s³owem, pe³nymukrytego sensu.„Wszelkie stworzenie jest cieniem prawdy i ¿ycia" (Ho­noriusz zAugustodunum).Ró¿a, go³¹b, szlachetny ka­mieñ — s¹ to wszystko nader wa¿nesymbole religijne.Lew jest symbolem ewangelisty œw.Marka, orze³ — œw.Jana, cz³owiek — œw.Mateusza, cielec — œw.£u­kasza.Ale wszystkie te istoty s¹ równoczeœniesymbo­lami Chrystusa w czterech decyduj¹cych momentach jego ¿ycia: Jezus —„zrodzony jako cz³owiek, zmar³ ja­ko cielec ofiarny, zmartwychwsta³ jako lew,poszybo­wa³ jako orze³".Te same istoty s¹ te¿ symbolami cnót ludzkich.Symbol, zdaniem Hugona od œw.Wiktora (XII wiek), to po³¹czenie formwidzialnych w celu demon­strowania rzeczy niewidocznych.Ale „demonstrowa­nie",o jakim mówi Hugon, nie jest w³aœciwie ani do­wodem, ani objaœnieniem, i wogóle nie stanowi prze­ciwstawienia i objaœnienia pojêæ, lecz jest bezpoœrednimwyra¿eniem rzeczywistoœci, której nie mo¿na obj¹æ ro­zumem.1 Jak z tego wynika,symbolizm w œredniowie­czu wcale nie by³ tylko ja³ow¹ igraszk¹ umys³u.Prze­dewszystkim, jak to podkreœla³ P.Bicilli, rzeczy „nie zwyczajnie mog¹ s³u¿yæjako symbole, nie my wk³a­damy w nie symboliczn¹ treœæ; one s ¹ symbolami, ipoznanie ich sprowadza siê po prostu do odkrycia ich istotnej treœci".2 Takwiêc symbol nie jest czymœ su­biektywnym, ale obiektywnym, ogólnoznacz¹cym.Dro­ga do poznania œwiata prowadzi przez zrozumienie sym­boli, ich ukrytegosensu.Symbolizm œredniowieczny stanowi wiêc œrodek intelektualnego opanowaniarze­czywistoœci.Dlaczego jednak „rozumienie" przybra³o tak¹ w³a­œnie formê? Wynika³o to byæmo¿e st¹d, ¿e œwiat nie by³ postrzegany w ruchu i rozwoju, jego fundamentyzdawa³y siê byæ niewzruszone.Nie czas, lecz wiecznoœæ stanowi³a kategoriêokreœlaj¹c¹ œwiadomoœæ, gdy¿ czas by³ miernikiem ruchu, podczas gdy wiecznoœæoznacza­³a trwa³oœæ.Zmiany, jeœli nastêpuj¹, s¹ tylko powierz­chowne, przyczym nowe rzadko zyskuje aprobatê.Sko­ro ^ wiêc problemy zmiennoœci niedominowa³y w psy­chice ludzi œredniowiecznych, to zwi¹zki miêdzy zja­wiskaminie stanowi³y dla nich zespo³u przyczyn i skutków, które nale¿a³oby zbadaæ isprawdziæ.Naj­prawdopodobniej œwiat widzieli jako jednoœæ, której czêœci s¹po³¹czone symbolicznymi analogiami.Dlatego te¿ wyjaœnienie przyczynoweodgrywa³o drugorzêdn¹ [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • agafilka.keep.pl
  • top

    twitter facebook rss

    Copyright © ZadurzyÅ‚em siÄ™ w Percym - wyrzuciÅ‚ z siebie Nico. - Taka jest prawda. Taki jest mój wielki sekret. | design from css3templates.co.uk

    Darmowy hosting zapewnia PRV.PL