[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Uruchamianie jestkoniecznie ostatnie na tej liœcie, poniewa¿ zak³ada siê, ¿e kod przeszed³wszystkie wczeœniejsze wymagane kroki.Kolejne czêœci zawieraj¹ przegl¹dka¿dego z tych kroków i zak³adaj¹, ¿e posiadasz pewn¹ wiedzê in¿ynieriiprogramowania.Projekt aplikacjiIdentyfikacja wstêpnych za³o¿eñ aplikacji przed napisaniem jakiegokolwiek kodujest krytyczna w przypadku ka¿dego projektu.W du¿ych projektach takieplanowanie mo¿e zaj¹æ tygodnie lub miesi¹ce.W ma³ych projektach mog¹ zostaæzapisane na skrawku papieru w przeci¹gu kilku minut.W ka¿dym z tych przypadkówkluczowe jest przemyœlenie wymagañ aplikacji, oraz wymyœlenie mo¿liwie wielumo¿liwych rozwi¹zañ przed rozpoczêciem pisania kodu.Dane z firm TRW i IBMwskazuj¹, ¿e wprowadzenie zmian do aplikacji w pocz¹tkowym okresieprogramowania (przed faz¹ programowania) jest 10 do 200 razy tañsze ni¿wprowadzanie tych samych zmian na koñcu tego procesu (McConnell, 1993).W zale¿noœci od projektu, identyfikacja wymaganych funkcji aplikacji mo¿ewymagaæ wykonania sporej pracy.Wstêpny podzia³ aplikacji na modu³y mo¿euproœciæ ten proces.W aplikacji WWW modu³ami takimi mog¹ byæ wspó³praca z baz¹danych, autoryzacja u¿ytkownika, obs³uga stanu, id.Po zdefiniowaniu zadañposzczególnych modu³Ã³w nale¿y w razie potrzeby podzieliæ je na mniejszefragmenty i zapisaæ przeznaczenie ka¿dego fragmentu.W ma³ych aplikacjach dobr¹strategi¹ jest podzia³ modu³Ã³w na pliki kodu b¹dŸ klasy obiektowe.Oprócz zdefiniowania wymagañ funkcjonalnych aplikacji, nale¿y rozwa¿yæarchitekturê systemu.Nale¿y tu pomyœleæ o rodzaju stosowanego systemuzarz¹dzania relacyjn¹ baz¹ danych (SZRBD) i innych mniej oczywistychelementach, na przyk³ad jak bêd¹ zorganizowane pliki kodu, jak radziæ sobie zezmianami, oraz czy niektóre modu³y nale¿y zakupiæ, czy te¿ pisaæ je odpocz¹tku.Mimo, ¿e PHP mo¿e dzia³aæ na wielu serwerach WWW i platformachsystemowych, ka¿da z takich kombinacji posiada indywidualne cechy.Nale¿ypoœwiêciæ nieco czasu na zdefiniowanie powodów, dla których nale¿y wybraæokreœlony sprzêt i serwer.Iloœæ funduszy dostêpnych na pocz¹tku projekturzadko jest dobrym powodem wyboru platformy.Wybór bazy danych jest równieistotny, je¿eli aplikacja ma byæ wysoce dynamiczna.Dodatkowo nale¿y pomyœleæ,czy serwer WWW i baza danych bêd¹ pracowaæ na tym samym komputerze, czy osobno.W zale¿noœci od wielkoœci i charakteru aplikacji, mo¿e byæ to krytycznezagadnienie.Nastêpnie, nale¿y zaprojektowaæ organizacjê kodu.Zdefiniuj konwencjê nazywaniaplików i katalogów, co uproœci identyfikacjê kodu.Wymyœl alternatywny plan nawypadek, gdy istnieje du¿e prawdopodobieñstwo zmian.Je¿eli przewidujeszwystêpowanie zmian, napisz aplikacjê lokalizuj¹c¹ zmiany w kilku modu³ach abuforuj¹c¹ resztê.Taki typ projektowania jest istotny szczególnie, gdykorzystasz przy tworzeniu aplikacji z narzêdzi pochodz¹cych z innych Ÿróde³ luboprogramowania w wersji beta.Tworzenie zastêpników takiego kodu jest ³atwe dozaimplementowania i w d³u¿szym okresie czasu umo¿liwia ³atwiejsze utrzymanieaplikacji.Na koniec nale¿y zadecydowaæ, które modu³y aplikacji zostan¹ stworzone przypomocy gotowych narzêdzi pochodz¹cych od zewnêtrznych dostawców.Decyzja„tworzyæ czy kupiæ” jest dosyæ skomplikowana.W zale¿noœci od harmonogramuprojektu, mo¿esz nie i mieæ wystarczaj¹co du¿o czasu, aby dostatecznieprzetestowaæ dostêpne narzêdzia.Jednak mo¿esz równie¿ nie mieæ wystarczaj¹codu¿o czasu na stworzenie ich od pocz¹tku.Aby zmniejszyæ wp³yw tej decyzji naprojekt mo¿na stworzyæ w³asne funkcje poœrednie ukrywaj¹ce implementacjê.W³aœciwe zaprojektowanie aplikacji wymaga czasu.W przypadku dobrego systemufaza projektowania zajmuje 20 do 30 procent czasu tworzenia systemu (McConnell,1993).Trzeba pamiêtaæ, ¿e ten czas jest zu¿ywany na projektowanie wysokiegopoziomu, do projektowania szczegó³Ã³w implementacji równie¿ potrzebny jestczas.Definiowanie standardów programowaniaZdefiniowanie standardów programowania u³atwia d³ugoterminowe utrzymanieprojektów o dowolnej wielkoœci.Nawet ma³e aplikacje programowane przez jednegoprogramistê mog¹ korzystaæ z odpowiednio stosowanego zbioru standardówprogramowania.Taki standard obejmuje sposoby nazywania, komentowania orazkonwencje uk³adu.Niektóre z nich, na przyk³ad uk³ad kodu, s¹ mniej wa¿ne,poniewa¿ nowoczesne edytory potrafi¹ przeformatowaæ kod, jednak inne, jak naprzyk³ad konwencje nazw plików i katalogów mog¹ mieæ ogromne znaczenie przykonserwacji kodu [2Przypis t³umacza.Z powodu luŸnego traktowania typów w PHPszczególnie wa¿ne wydaje siê odpowiednie nazywanie zmiennych.Dobrym pomys³emmo¿e byæ stosowanie tzw.notacji wêgierskiej, gdzie nazwa zmiennej zaczyna siêod liter okreœlaj¹cych jej typ, np.: nIlosc to zmienna przechowuj¹ca liczbyca³kowite, sTytul zawiera ci¹g znaków, a bIstnieje to zmienna logiczna.].Przegl¹d oprogramowaniaPrzegl¹d oprogramowania dostarcza mo¿liwoœci zrealizowania kilku celów zajednym razem.Na przyk³ad, przegl¹d oprogramowania pozwala na sprawdzenie koduz standardami kodowania.Pozwalaj¹ równie¿ mniej doœwiadczonym programistom nakorzystanie z wiedzy bardziej doœwiadczonych kolegów
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Darmowy hosting zapewnia PRV.PL