[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Ludzie wynaleŸli wiele sposobów medytowania, opartych na wykorzystaniu umys³ulub zmys³Ã³w fizycznych, ³¹cznie z wizualizacj¹, oddychaniem, œpiewem,wypowiadaniem s³Ã³w, mruczeniem, ruchem, s³uchaniem, dotykiem, wpatrywaniem siêw coœ itd.Wszystkie te sposoby maj¹ jeden cel - koncentrowanie uwagi domomentu, gdy coœ siê zdarzy.Mówi¹c ogólnie, celem mistyków jest oœwiecenie oraz ekspansja umys³u i ducha,która wywo³uje poczucie jednoœci ze Wszechœwiatem, a tak¿e rozszerza œwiadomoœæi pog³êbia zrozumienie.Dla nich zjawiska i moce, zwi¹zane z intuicja, fizyczneodprê¿enie i uzdrawianie umys³u czy cia³a, to jedynie efekty uboczne, któreczasami s¹ korzystne, ale czêsto prowadz¹ do rozpraszania siê.Jako efektyuboczne traktuj¹ oni tak¿e inne niezaprzeczalne korzyœci p³ynêce z medytacji,takie jak polepszenie zwi¹zków z ludŸmi, poprawa sytuacji finansowej iuzdrawiaj¹cy wp³yw na otoczenie danej osoby.Z punktu widzenia mistyków, je¿eliefekty takie maj¹ miejsce, to dobrze, ale je¿eli ich nie ma, to te¿ dobrze.Natomiast szamani wykorzystuj¹ medytacjê i kontemplacjê w celu uzyskiwaniapraktycznych korzyœci dla tego œwiata, a je¿eli zdarzy im siê oœwiecenie, touwa¿aj¹ l je za mi³y efekt uboczny swojej dzia³alnoœci.Jednoœæ zeWszechœwiatem jest rzecz¹ przyjemn¹, ale czy mo¿e ona pomóc nam w konkretnejpotrzebie polepszenia zdrowia, w tym, by nasze zwi¹zki z ludŸmi by³y lepsze,byœmy mieli czym zap³aciæ rachunki albo mogli wprowadziæ pokój na Ziemi? Je¿elimo¿e - pod¹¿aj tym tropem, a je¿eli nie - ciesz siê, je¿eli doœwiadczyszjednoœci, jednak nie zaprz¹taj sobie g³owy d¹¿eniem do niej.Tak szamani, jak i mistycy zgadzaj¹ siê, ¿e niektóre zjawiska, pojawiaj¹ce siêw wyniku praktykowania medytacji, prowadz¹ jedynie do rozpraszania siê.Dobrzeznana jest historia, opowiadana przez mistrza Zeñ, Dogena.Kiedy jeden zuczniów opowiedzia³, ¿e podczas medytacji ujrza³ obraz Buddy we wspania³ymbia³ym œwietle, komentarz Dogena by³ nastêpuj¹cy: „To mi³o.Gdybyœskoncentrowa³ siê na swoim oddechu, obraz by znikn¹³".Natomiast szamanzareagowa³by tak: „I co zrobi³eœ z tym obrazem?" Uzyskiwanie wizji nie ma dlaniego wiêkszej wartoœci, je¿eli nie potrafi zrobiæ z niej w³aœciwego u¿ytku.W nastêpnych paragrafach wprowadzê Ciê w szczególn¹ formê szmañskiej medytacji,której siê nauczy³em, a która nazywa siê nalu.Wyraz ten ma dwa znaczenia.Pierwsze to „wywo³ywaæ fale", co jest nawi¹zaniem do emitowania wzorcówmyœlowych, a drugie to „medytowaæ".Rdzeñ tego s³owa sugeruje tak¿e znaczenie„spokojnego zwi¹zku" lub „stanu jednoœci", rozumianego raczej jako zwi¹zek,oparty na wspó³dzia³aniu, ni¿ jako jednoœæ typu kulike.Analogiczne doznaczenia wyrazu nalu jest znaczenie rdzenia s³owa Huna, którym okreœlana jestprezentowana w tej ksi¹¿ce filozofia i nie jest to rzecz¹ przypadku.Osobiœcie,jako t³umaczenia s³owa nalu, wolê u¿ywaæ wyrazu „kontemplacja", a nie„medytacja", poniewa¿ istot¹ tej techniki jest delikatne, bezwysilkoweuspakajanie uwagi i œwiadomoœci.W nalu niczego siê nie wymusza.Po prostupatrzy siê, s³ucha i, ewentualnie, odczuwa.Korzystne efekty pojawiaj¹ siêsame, poniewa¿ œwiadoma uwaga ³¹czy nasz w³asny wzorzec z wzorcem, na którymsiê skupiamy.Fascynuj¹ce w nalu jest to, ¿e jego efekty - zale¿nie od obszarunaszej koncentracji - mog¹ byæbardzo ró¿norodne.Jak mówi trzecia zasada szamañska - energia pod¹¿a za uwag¹, a kiedy energiap³ynie do konkretnego obiektu, na którym siê skupiamy, obiekt ten wype³nia siêni¹.Pod wp³ywem doenergetyzowania jego wzorzec musi siê zmieniæ, tak jak lód,któremu dostarczono ciep³a zamienia siê w wodê, a podgrzewana woda przechodzi wstan lotny.Wzorzec, któremu dostarczyliœmy dodatkowej energii, albo zmieniasiê w doskonalsz¹ wersjê samego siebie, albo te¿ przekszta³ca siê w coœca³kowicie innego.Przy neutralnej lub pozytywnej koncentracji zmiana mo¿e byætylko pozytywna.W takim przypadku wzorzec, który jest szkodliwy i hamujerozwój, zawsze zmienia swoj¹ formê na pozytywn¹, a ten, który jest korzystny ipomaga w rozwoju, staje siê jeszcze bardziej pozytywny.Natomiast koncentracjanegatywna, pe³na lêku, przyniesie efekt odwrotny.W mistycznych praktykach medytacyjnych naucza siê koncentracji neutralnej(pewne wyj¹tki mo¿na znaleŸæ jedynie w Chrzeœcijañstwie i sufizmie) jakosposobu na usuwanie naszych osobistych pragnieñ, poniewa¿ chodzi o to, by niestanowi³y one przeszkody w rozwoju.Powodem, dla którego moglibyœmy stwierdziæ,i¿ neutralna koncentracja mo¿e mieæ pozytywne konsekwencje, jest to, ¿eWszechœwiat jest z zasady pozytywny.Na³adujmy w neutralny sposób tylko jakiœelement w nim, a automatycznie wzmocnimy jego aspekty pozytywne.Nale¿y jednaknadmieniæ, ¿e nie istnieje ¿adna rzeczywiœcie neutralna medytacja mistyczna,poniewa¿ ju¿ sama pozytywna intencja, zwi¹zana z medytacj¹, wp³ywa na rodzajkoncentracji
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Darmowy hosting zapewnia PRV.PL