[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Uk³ad ten zawiera kontroler CRT, do którego zadañnale¿y adresowanie pamiêci RAM podczas odœwie¿ania ekranu.Magistral¹ MEMORYADDR.(MA) poprzez multiplekser adresowy wysy³any jest adres, który za pomoc¹MD0-MD31 wybiera ¿¹dan¹ komórkê w pamiêci RAM.(256 KB).Kontrolen CRT generujerównie¿ impulsy synchronicznej VS i HS.Dane odczytane z pamiêci obrazu,³adowane s¹ za pomoc¹ uk³adów odczytu RAM do rejestrów R.Latch.w trybietekstowym rolê genarotora znaków pe³ni blok pamiêci PLANE 2.Dane z tego blokumagistral¹ MD16-MD23 poprzez rejestry R.Latch ³adowane do rejestru przesuwnego,sk¹d przesy³ane s¹ szeregowo na jedno z wejœæ adresowych multiplekseraatrybutów (S0).Multiplekser ten wykorzystuje trzy wejœcia 4-bitowe, adresowanesygna³ami S1 i S0.Gdy sygna³ S1=0 (tryb tekstowy), szeregowa informacja zrejestru przesuwnego poprzez wejœcie S0 adresuje jedno z dwu wejœæ: 00 lub 01multipleksera.na wejœcia te podawany jest kod atrybutu.Na wyjœciumultipleksera atrybutów pojawi siê wiêc na przemian informacja o kolorze znakulub t³a, w zale¿noœci od wartoœci bitu na wejœciu S0.W trybie graficznym danewyczytane z pamiêci RAM przesy³ane s¹ magistral¹ MD0 - MD31 do rejestrówprzesuwnych grafiki (R0 - R3), w których nastêpuje zamiana na postaæ szeregow¹.Cztery bity C0 - C3 z wyjœæ szeregowych rejestrów, przesy³ane s¹ na wejœcie 9multipleksera atrybutów.Wejœcie to adresowane jest bitem S1 dla trybugraficznego.Wyjœcie multipleksera atrybutów adresuje jeden z 16 rejestrów 6-bitowych.W trybie VGA tylko cztery bity P0 - P3 pobierane s¹ z rejestrupalety.Pozosta³e P4 - P7 pochodz¹ z rejestru wyboru kolorów.Bajt P0 - P7adresuje jeden z 256 rejestrów w zewnêtrznym konwertorze VIDEO-DAC.W trybachCGA do przechowywania informacji o obrazie, wykorzystywane s¹ tylko dwie mapybitowe, st¹d te¿ u¿ywane bêd¹ tylko dwa rejestry przesuwane grafiki R0 iR1;pojawiaj¹ siê tylko dwa sygna³y C0 i C1, które mog¹ zaadresowaæ czterypierwsze rejestry palety.Zawartoœæ tych rejestrów adresuje 4 spoœród 256rejestrów konwertera VIDEO-DAC.Na ekranie mo¿emy wiêc uzyskaæ tylko czterykolory z 262 144 mo¿liwych.W trybie graficznym numer 7 informacja o treœciobrazu przechowywana jest w jednej mapie bitowej PLANE 0.W trybach graficznychD, E, 10 i 12 (Hex) do przechowywania treœci obrazu wykorzystywana jest ca³apamiêæ RAM, co pozwala czteroma bitami C0 - CC3 zaadresowaæ 16 rejestrów paletyi tym samym uzyskaæ 16 kolorów na ekranie.W trybie 13 H pozwala uzyskaæ a¿ 256kolorów , gdy¿ ka¿demu elementowi obrazu przypisano bit danych z pamiêci RAM.Bajt ten przesy³any jest z pamiêci w nastêpuj¹cy sposób: cztery m³odsze bity(P0 - P3) pochodz¹ z rejestrów palety, cztery starsze bity (P4 - P7)przesy³anes¹ poprzez rejestr wyboru kolorów.Tryb 13 H przy 256 kolorach na ekranie,zapewnia rozdzielczoœæ 320x200 punktów.Karta SVGAKarta VGA by³a ostatni¹ uznan¹ kart¹ za tzw.Standard przemys³owy.Parametrytej karty szybko przesta³y wystarczaæ u¿ytkownikom, wobec powy¿szego wiele firmrozpoczê³o produkcjê kart oferuj¹cych coraz wy¿sze rozdzielczoœci i corazszersz¹ paletê kolorów.Karty tê zwane popularnie kartami SVGA pracuj¹ we wszystkich trybachoryginalnej karty VGA i posiadaj¹ ponadto dodatkowe niestandardowe tryby pracy.Mog¹ mieæ od 256 KB do kilku MB w³asnej pamiêci RAM.Karta z pamiêci¹ opojemnoœci 1 MB mo¿e wyœwietliæ obraz o rozdzielczoœci 1024 x 768 w 256kolorach lub 1280 x 1024 w 16 kolorach.W zasadzie wszystkie wspó³czesne kartySVGA wyposa¿ane s¹ w trzy 8-bitowe przetworniki VIDEO_DAC, zapewniaj¹ce pracê wtrybie TRUE COLOR, w którym ka¿da sk³adowa RCB koloru, pojedynczego elementuobrazu, opisana jest za pomoc¹ 8 bitów.Pojedynczy pixel opisany jest wiêc zapomoc¹ 24-bitowej informacji (trzech bajtów).Pozwala to uzyskaæ na ekranie 256x 256 x 256 = 16777216 kolorów (ok.16,7 miliona kolorów).Wymagana pojemnoœæpamiêci obrazu karty graficznej jest œciœle uzale¿niona od ¿¹danejrozdzielczoœci i liczby kolorów wyœwietlanych na ekranie i mo¿na j¹ obliczyæwg.Nastêpuj¹cego wzoru Pojemnoœæ[KB] = (Xmax * Ymax)/(8 * 1024) * log2 l.kolorówGdzie:Xmax - maksymalna liczba punktów wspó³rzêdnej poziomej Ymax - maksymalna liczba punktów wspó³rzêdnej pionowejRozdzielczoœæ16 kolorów256 kolorów16,7 mln.Kolorów640x480256KB512KB2MB800x600256KB512KB2MB1024x768512KB1MB3MB1280x10241MB2MB6MB Z regu³y wszystkie karty SVGA wyposa¿one s¹ akcelerator z 24-bitow¹ palet¹kolorów (True Color).Karty te mog¹ zawieraæ procesory graficzne 128-bitowewspomagaj¹ce kartê, oraz BIOS.Pocz¹tkowo karty graficzne SVGA posiada³y z³¹czaISA.Jest to magistrala o maksymalnej teoretycznej szybkoœci transmisji danychwynosz¹cej 8 MB/s
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Darmowy hosting zapewnia PRV.PL