[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.To jest podstawowazasada przestrzegana w formalnej edukacji.My doroœli najlepiej wiemy jakzabójcze mo¿e byæ takie podejœcie.Prze¿yliœmy dwanaœcie lat szko³y.W drugim wypadku dwutysiêczne pierwsze s³owo jest ochoczo oczekiwane.Radoœæ zodkrywania i poznania czegoœ nowego jest spe³niona, a naturalna ciekawoœæ izami³owanie do uczenia siê, wrodzone ka¿demu dziecku, zaspokojone jak nale¿y.Jedna metoda zamyka drzwi do uczenia siê czasami na zawsze.Druga otwieraszeroko drzwi i zabezpiecza je przed przysz³ymi próbami zamkniêcia.Faktycznie dziecko opanuje znacznie wiêcej ni¿ 50 procent tego, czego jestuczone.Jest wiêcej ni¿ prawdopodobne, ¿e nauczy siê 80 do 100 procent.Jednak,nawet gdyby nauczy³o siê tylko 50 procent, to bêdzie intelektualnie szczêœliwei zdrowe, poniewa¿ dajecie mu tak du¿o.A czy nie o to w koñcu chodzi?SystematycznoœæBêdzie m¹drze zorganizowaæ swój czas i materia³y przed rozpoczêciem, poniewa¿gdy ju¿ zaczniesz, bêdziesz chcia³a prowadziæ program systematycznie.Skromnyprogram wykonywany systematycznie i z radoœci¹ bêdzie nieskoñczenie bardziejudany ni¿ nadmiernie ambitny program, który przyt³acza Matkê i z tego powodubywa wykonywany sporadycznie.Program wykonywany nieregularnie nie bêdzieskuteczny.Wielokrotne ogl¹danie materia³Ã³w jest bardzo wa¿ne dla ichopanowania.Radoœæ dziecka bierze siê z prawdziwej wiedzy a tê mo¿na najlepiejzapewniæ wykonuj¹c program codziennie.Niemniej, czasami bywa konieczne od³o¿enie programu na kilka dni.To nie jestproblemem dopóki nie zdarza siê zbyt czêsto.Rzadko mo¿e byæ bardzo wa¿neod³o¿enie programu na kilka tygodni a nawet miesiêcy.Na przyk³ad, narodzinynowego dziecka, przeprowadzka, podró¿e lub choroba w rodzinie powoduj¹ znacznezaburzenia w codziennych zajêciach.W czasie takich wstrz¹sów najlepiejca³kowicie od³o¿yæ program.Wykorzystaj ten czas na czytanie dziecku, co wymaganie wiêcej, ni¿ wyjœcia do biblioteki raz w tygodniu i codziennie — chwilispokoju na czytanie.Nie próbuj w takich okresach wykonywaæ programupo³owicznie.To bêdzie frustruj¹ce dla ciebie i twojego dziecka.Je¿eli bêdziesz gotowa wróciæ do systematycznego wykonywania programu zacznijdok³adnie tam gdzie przerwa³aœ.Nie cofaj siê znów do pocz¹tku.Czy postanowisz wykonywaæ skromny program czytania czy te¿ rozbudowany, rób toco ci odpowiada systematycznie.Zobaczysz codziennie rosn¹c¹ radoœæ i zaufaniedziecka.Przygotowanie materia³Ã³wMateria³y u¿ywane do nauki czytania s¹ wyj¹tkowo proste.Zosta³y opracowane napodstawie wieloletniej pracy bardzo du¿ego zespo³u specjalistów, zajmuj¹cychsiê rozwojem mózgu dziecka, którzy badali wzrost i funkcjonowanie ludzkiegomózgu.Zaprojektowano je z pe³n¹ œwiadomoœci¹ faktu, ¿e czytanie jest jedn¹ zczynnoœci mózgu.Uwzglêdniono w nich mo¿liwoœci i ograniczenia narz¹du wzrokuma³ego dziecka i zaplanowano tak, by odpowiada³y wszystkim Jego potrzebom, odwzrokowej niedojrza³oœci do wzrokowej precyzji i od funkcji do uczenia mózgu.Wszystkie materia³y powinny byæ wykonane na doœæ sztywnym bia³ym kartonie tak,by wytrzyma³y nie zawsze delikatne traktowanie, jakie je czeka.Potrzeba bêdzie sporo bia³ego kartonu, przyciêtego w pasy o wymiarach 10 cm na60 cm.Jeœli to mo¿liwe, warto je kupiæ przyciête ju¿ do odpowiednichrozmiarów.To zaoszczêdzi ci du¿o wycinania, które zabiera znacznie wiêcejczasu ni¿ pisanie s³Ã³w.Potrzebny bêdzie równie¿ du¿y czerwony mazak.Zdob¹dŸ mazak z mo¿liwienajszersz¹ koñcówk¹, im grubsza tym lepsza.Teraz napisz ka¿de s³owo na jednym pasku bia³ego kartonu.Litery powinny mieæwysokoœæ 8 cm.U¿ywaj ma³ych liter z wyj¹tkiem Imion w³asnych, które oczywiœciezaczynaj¹ siê od du¿ej litery.Poza tym zawsze bêdziesz u¿ywaæ ma³ych liter,poniewa¿ tak w³aœnie wygl¹daj¹ s³owa w ksi¹¿kach.Staraj siê aby litery by³y bardzo wyraŸne.Kreska powinna mieæ szerokoœæ oko³ol cm lub wiêcej.Ta intensywnoœæ jest wa¿na aby pomóc dziecku w ³atwiejszymrozpoznawaniu s³Ã³w.Litery powinny byæ zgrabne i wyraŸne.U¿ywaj liter drukowanych —przypominaj¹cych czcionkê drukarsk¹, nigdy kaligrafii.S³owa powinny byæ takumieszczone na kartach, aby wokó³ pozosta³ margines l cm.To jest miejsce natwoje palce gdy bêdziesz trzymaæ kartê.Czasami matki tak bardzo siê staraj¹, ¿e u¿ywaj¹ szablonów do wykonywania kart.W ten sposób powstaj¹ bardzo piêkne karty do nauki czytania, jednak zabierato zbyt wiele czasu.Twój czas jest bardzo cenny.Matki musz¹ gospodarowaæczasem staranniej ni¿ przedstawiciele prawie ka¿dej innej profesji.Musiszopracowaæ szybkie i wydajne sposoby wykonywania nowych kart, poniewa¿ bêdzieszich potrzebowa³a wiele.Kszta³t i czytelnoœæ s¹ znacznie wa¿niejsze ni¿doskonale wykonanie.Czêsto matki odkrywaj¹, ¿e ojcowie potrafi¹ robiæ bardzo³adne karty i ¿e ceni¹ sobie w³asny wk³ad w program czytania.B¹dŸcie konsekwentni w sposobie pisania.Twemu dziecku potrzebna jest sta³a ipewna wzrokowa informacja.To bardzo mu pomaga.Na odwrocie ka¿dej karty napisz to s³owo jeszcze raz w lewym górnym rogu.Napisz je tak abyœ mog³a ³atwo przeczytaæ.Mo¿esz to zrobiæ o³Ã³wkiem lub piórem.Bêdzie ci to potrzebne przy uczeniu.Inaczej musia³abyœ zagl¹daæ na front ka¿dej karty zanim poka¿esz j¹ dziecku, ato rozprasza i zwalnia tempo pokazywania s³Ã³w.Pocz¹tkowo materia³y pisane s¹ wielkimi, czerwonymi literami i stopniowoprzechodz¹ do czarnych liter normalnej wielkoœci.S¹ du¿e na pocz¹tku dlatego,¿e niedojrza³a droga wzrokowa nie mo¿e rozró¿niæ ma³ych liter i faktycznierozwija siê w miarê u¿ywania.Rozmiar mo¿e i powinien byæ zmniejszany wraz zdojrzewaniem tej drogi.Du¿e litery stosuje siê na pocz¹tku z bardzo prostego powodu, poniewa¿naj³atwiej je zobaczyæ.S¹ czerwone po prostu dlatego, ¿e czerwony kolorprzyci¹ga uwagê ma³ych dzieci.Mo¿esz uznaæ, ¿e na pocz¹tek proœciej bêdziekupiæ gotowy zestaw, „Zestaw Naucz Swoje Ma³e Dziecko Czytaæ” mo¿na otrzymaæpisz¹c do:wersja angielska The Better Baby Press 8801 Stenton Avenue Philadelphia, PA19118U.S.A.Gdy ju¿ zaczniesz uczyæ swoje dziecko czytaæ, przekonasz siê, ¿e przerabia ononowy materia³ bardzo szybko.Niezale¿nie od tego jak czêsto podkreœlamy tenfakt ucz¹c rodziców oni zawsze s¹ zdziwieni jak szybko ucz¹ siê ich dzieci.Odkryliœmy dawno temu, ¿e najlepiej jest ruszyæ od razu pe³n¹ par¹.Dlategoprzygotuj co najmniej dwieœcie s³Ã³w zanim rzeczywiœcie zaczniesz uczyæ swojedziecko.W ten sposób bêdziesz mia³a pod rêka wystarczaj¹cy zapas nowegomateria³u gotowego do wykorzystania.Jeœli tak nie zrobisz, zawsze bêdzieszspóŸniona z przygotowywaniem nowych s³Ã³w.Pokusa pokazywania w kó³ko tychsamych s³Ã³w jest wielkim zagro¿eniem.Jeœli matka ulegnie tej pokusie, wró¿yto klêskê dla ca³ego programu czytania.Jedyny b³¹d, którego dziecko nie bêdzietolerowa³o, to pokazywanie nadal tego samego materia³u mimo, ¿e ju¿ dawnopowinien byæ wymieniony.Pamiêtaj, ¿e znudzenie ma³ego dziecka jest najciê¿szym grzechem.B¹dŸ sprytna zacznij z wyprzedzeniem przygotowywanie materia³Ã³w i utrzymujdystans.A je¿eli, z jakiegoœ powodu nie nad¹¿ysz z przygotowaniem nowychmateria³Ã³w, nie wpadaj w pu³apkê pokazuj¹c od nowa te same s³owa.Przerwijprogram na dzieñ lub tydzieñ a¿ zorganizujesz siê i zrobisz nowe materia³y, apotem zacznij tam gdzie przerwa³aœ.Przygotowywanie materia³Ã³w mo¿e i powinno byæ dobr¹ zabaw¹.Bêdzie ni¹, je¿elibêdziesz przygotowywaæ materia³y na nastêpny miesi¹c.Jeœli bêdzieszprzygotowywaæ materia³y na jutro rano, to zabawy nie bêdzie
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Darmowy hosting zapewnia PRV.PL