[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Sami decydujemy, czy komentarzewstawiane przez Fireworks s¹ nam potrzebne, czy nie.Ja osobiœcie wolê niewpisywaæ komentarzy Fireworks i podawaæ w³asne komentarze w edytowanychkodach.Po zaznaczeniu opcji Lowercase File Name (Nazwa pliku ma³¹ liter¹) utworzonyHTML bêdzie mia³ nazwê pliku pisan¹ ma³ymi literami, odpowiedni¹ do przes³aniaw sieci WWW.W zak³adce General okna dialogowego HTML Setup w wersji Macintosh istniejedodatkowa opcja.File Creator (Kreator pliku) pozwala okreœliæ tzw.kodMacintosh Creator Code, jaki powinien mieæ utworzony dokument HTML.Ten koddeterminuje, przy u¿yciu jakiej aplikacji ma byæ otwierany plik.Do wyboru mamyDreamweaver, GoLive, BBEdit oraz dwie najpopularniejsze przegl¹darki.Mo¿narównie¿ wybraæ opcjê Other (Inne) i skorzystaæ z okna dialogowego Open w celuodszukania pliku.Wszystkie opcje na zak³adce General w oknie dialogowym HTML Setup s¹ nowoœci¹ wFireworks 4.Opcje tabelTabele stanowi¹ wa¿ny element prawie ka¿dej strony HTML.Tworz¹ one strukturêuk³adu strony i czêsto ³¹cz¹ poszczególne plastry w zwart¹ ca³oœæ.Zak³adkaTable (Tabela) w oknie dialogowym HTML Setup (rysunek 3.8) umo¿liwia okreœleniesposobu, w jaki Fireworks ma tworzyæ tabele.Rysunek 3.8.Zak³adka Table w oknie dialogowym HTML Setup umo¿liwia wstawianie odstêpów ikoloru komórek.Korzystanie z odstêpów¯ycie wymusi³o stosowanie w Internecie jednopikselowych obrazków.S¹ onekonieczne przy wykorzystywaniu wielu plastrowanych obrazków.Przyplastrowaniu obrazka, ka¿da z jego czêœci jest umieszczana w oddzielnejkomórce tabeli HTML.Niektóre przegl¹darki internetowe Ÿle j¹ interpretuj¹gdy któraœ z komórek pozostanie niewype³niona.Wówczas grafika umieszczona wtabeli wygl¹da ma³o atrakcyjnie.Fireworks rozwi¹zuje ten problem poprzezumieszczanie po ka¿dej kolumnie i rzêdzie tabeli jednopikselowych obrazków(rysunek 3.9), co pozwala bez wzglêdu na rodzaj u¿ywanej przegl¹darki –wyœwietlaæ grafikê dok³adnie tak, jak zosta³a zaprojektowana.Opcje odstêpówJednopikselowe obrazki mog¹ byæ wykorzystywane na kilka ró¿nych sposobów.Otwórz listê rozwijan¹ Table i wybierz jedn¹ z dostêpnych opcji:* Nested Tables – No Spacers: Fireworks próbuje utrzymaæ w³aœciwy wygl¹dgrafiki poprzez zagnie¿d¿anie tabel.Wykorzystuj¹c tê opcjê upewnij siê, czykoñcowy plik bêdzie dobrze wyœwietlany we wszystkich przegl¹darkach i czy niebêd¹ Ci jednak potrzebne jednopikselowe obrazki.Rysunek 3.9.Otwarcie wygenerowanej w Fireworks tabeli w Dreamweaverze i zwiêkszenieodstêpów pomiêdzy komórkami umo¿liwia wyœwietlenie dodatkowych komórekzawieraj¹cych jednopikselowe obrazki u góryi po prawej stronie tabeli.Zwróæ uwagêna inspektora Property.Zobaczysz, ¿e jednopikselowy GIF zosta³ przeskalowanydo rozmiarów30´8 pikseliOriginal Fireworks generated table — Oryginalna tabela generowana z FireworksOne-pixel spacer — Jednopikselowy obrazekTable with cell padding increased — Tabela o zwiêkszonych odstêpach miêdzykomórkamiProperties of the selected spacer image — W³aœciwoœci zaznaczonegojednopikselowego obrazka* Single Table – No Spacers: Tworzy pojedyncz¹ tabelê bez jednopikselowychobrazków.Jak w przypadku poprzedniej opcji, musisz upewniæ siê co dopoprawnego wyœwietlania koñcowego pliku.* 1-Pixel Transparent Spacer: Domyœlnie wybrana opcja, która powodujeumieszczanie wokó³ obrazka jednopikselowych obrazków.Wykorzystywany jesttylko jeden plik – przezroczysty GIF o wymiarach 1´1 piksel i nazwiespacer.gif.Jego rozmiar fizyczny to 43 bajty.Plik spacer.gif jest w miarêpotrzeb przeskalowywany i wielokrotnie wykorzystywany w przegl¹darce.Mo¿na tu równie¿ okreœliæ, jak Fireworks ma traktowaæ puste komórki tabel.Zazwyczaj pozostawiamy ustawienia domyœlne, a program wype³nia ka¿d¹ pust¹komórkê tabeli jednopikselowym obrazkiem, kolor t³a natomiast ustawia na kolorobszaru roboczego.Mo¿emy równie¿ zdecydowaæ siê na umieszczenie nieprzerwanychodstêpów w pustych komórkach tabeli.Po wybraniu tej opcji nale¿y jednaksprawdziæ jej funkcjonowanie we wszystkich u¿ywanych przegl¹darkach.Opcje specyficzne dla dokumentuOstania zak³adka okna dialogowego HTML Setup, pokazana na rys.3.10, zawieraopcje dotycz¹ce tylko bie¿¹cego dokumentu i okreœlaj¹ce nazwê pojedynczychobrazków plastrów.Du¿a iloœæ opcji w polu File Names (Nazwy plików) pozwala nastworzenie idealnej struktury nazwy pliku.Kiedy Fireworks tworzy plastry, ka¿da z czêœci staje siê osobnym plikiemobrazka, który musi zostaæ zapisany pod w³asn¹ nazw¹.Zamiast pytaæ projektantao nazwê ka¿dej eksportowanej czêœci, program automatycznie tworzy nazwê pliku.Konwencja nazewnictwa obejmuje kilka identyfikatorów, jak nazwa dokumentu lubs³owo „slice” z ró¿nymi konwencjami numerowania.Moim zdaniem, najlepiejnajpierw ustawiæ wszystkie opcje z listy Slices na None.Nastêpnie, zaczynaj¹cod lewej górnej strony, tworzyæ odpowiedni¹ nazwê pliku, wybieraj¹c opcje ipatrz¹c w jaki sposób wp³ywa to na przedstawian¹ przez Fireworks przyk³adow¹nazwê pliku.Rysunek 3.10.Zak³adka Document Specific w oknie dialogowym HTML Setup, w której wprowadzamynazwy dzielonych obrazkówOpcje plastrowania w HTML Setup s¹ teraz pe³niejsze i umo¿liwiaj¹ stworzenieodpowiedniej nazwy dla eksportowanego pliku.Lista opcji SlicesPoni¿ej przedstawiono dostêpne kombinacje listy opcji Slices w zak³adceDocument Specific okna dialogowego HTML Setup:* None: wy³¹cza wp³yw okreœlonych list opcji na koñcow¹ nazwê plikuPozostawienie wszystkich ustawieñ list opcji File Names na ustawieniu Noneskutecznie wy³¹cza eksportowanie plastrów, niezale¿nie od innych ustawieñFireworks.Nale¿y przynajmniej jedn¹ listê opcji ustawiæ zgodnie z konwencj¹nazewnictwa.* doc.name: dodaje nazwê bie¿¹cego dokumentu do koñcowej nazwy pliku* „slice”: dodaje s³owo „slice” do ostatecznej nazwy pliku* Slice # (1, 2, 3.): w koñcowej nazwie pliku dodaje kolejn¹ liczbê dlaka¿dego plastra* Slice # (01, 02, 03.): tak jak poprzednio, ale zero poprzedza liczbymniejsze od 10Wprowadzanie numeru plastra z poprzedzaj¹cym go zerem tworzy nazwê plikuodpowiednio sortowan¹ w Macintosh Finder lub w Windows Explorer.Bezwprowadzania poprzedzaj¹cego zera lista plików jest sortowana w nastêpuj¹cysposób: slice1.gif, „slice10.gif”’, „slice2.gif” itd.* Slice # (A, B, C.): w koñcowej nazwie pliku dodaje kolejn¹ du¿¹ literê dlaka¿dego plastra* Slice # (a, b, c.): tak jak poprzednio, ale dodawane litery s¹ ma³e* Row Column (r3_c2, r4_c7.): dodaje numer wiersza i kolumny tabeli HTMLu¿ytej do wyœwietlania plastrów.Numery wierszy s¹ poprzedzone liter¹ „r”, akolumn liter¹ „c”.Na przyk³ad, plaster w wierszu 1, kolumna 1 bêdzie nazwany„r1_c1”* Underscore/Period/Space/Hyphen: Dodaje odpowiednio podkreœlenie, kropkê,spacjê lub dywiz do ostatecznej nazwy pliku.Zarówno numeryczne, jak i alfabetyczne schematy nazewnictwa funkcjonuj¹ taksamo, jako ¿e nazywaj¹ obiekty w tabeli HTML.Obiekty s¹ nazywane wiersz powierszu, od lewej do prawej, jak przedstawiono na rys.3.11.Rysunek 3.11
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Darmowy hosting zapewnia PRV.PL