[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Obszary aktywne nie s¹ czêœci¹koñcowego obrazka, i s¹ niewidoczne w przegl¹darkach internetowych.Aby obszaraktywny móg³ zostaæ wykorzystany na stronie WWW, informacje o nim musz¹ byæprzekszta³cone na kod HTML i osadzone na stronie.Mapy obrazków i plastry dzia³aj¹ dziêki generowanemu kodowi HTML.Jako ¿e wplikach graficznych nie s¹ osadzane ¿adne dane, musisz wyeksportowaæ zFireworks zarówno obrazki, jak i ca³y potrzebny kod HTML i umieœciæ wszystkiete elementy na stronie WWW.W dalszej czêœci rozdzia³u dowiesz siê, ¿eFireworks umo¿liwia nie tylko bezproblemowe ich eksportowanie, ale oferujewiele dodatkowych opcji, które u³atwiaj¹ osadzanie grafiki i kodów nastronach WWW.Narzêdzia do tworzenia obszarów aktywnychNarzêdzia do tworzenia obszarów aktywnych znajduj¹ siê w lewej dolnej czêœcipalety narzêdziowej Fireworks.Poni¿ej zamieszczone s¹ opisy dzia³anianarzêdzi do tworzenia obszarów aktywnych o trzech podstawowych kszta³tach:* Rectangle (Prostok¹t)S³u¿y do rysowania prostok¹tnych i kwadratowych obszarów aktywnych.Nie mo¿nazaokr¹glaæ ich naro¿ników, jak w przypadku standardowego narzêdzia Rectangle,ale mo¿liwe jest korzystanie z klawiszy modyfikuj¹cych.* Circle (Okr¹g)S³u¿y do rysowania eliptycznych i okr¹g³ych obszarów aktywnych.Klawiszemodyfikuj¹ce: Shift i Alt (Option) dzia³aj¹ tak samo, jak by³o toprzedstawione w przypadku standardowego narzêdzia Ellipse.* Polygon (Wielok¹t)S³u¿y do rysowania obszarów aktywnych o nieregularnych kszta³tach.Dzia³apodobnie do narzêdzia Polygon Lasso – aby utworzyæ kszta³t obszaru aktywnego,nanosi wiele punktów i ³¹czy je za pomoc¹ prostych odcinków.Po narysowaniu obszary aktywne wygl¹daj¹, jakby zosta³y na³o¿one na inneobiekty (rysunek 20.2).Fireworks przechowuje wszystkie obszary aktywne (iplastry) na internetowej warstwie (Web Layer), która jest wspó³u¿ytkowanaprzez wszystkie klatki dokumentu.Warstwa ta mo¿e byæ blokowana, ukrywana, anawet mo¿na zmieniaæ jej po³o¿enie wzglêdem innych warstw.Zachowuje siê wiêcjak inne standardowe warstwy.Pocz¹tkowo wszystkie obszary aktywne wyœwietlanes¹ w tym samym kolorze, ale za pomoc¹ palety Object mo¿na ka¿demu z nich nadaæinny kolor.Rysunek 20.2.Za pomoc¹ trzech narzêdzido tworzenia obszarów aktywnych mo¿esz rysowaæ jena warstwie internetowejRectangle Hotspot tool — Narzêdzie do tworzenia prostok¹tnych obszarówaktywnychPolygon Hotspot — Wielok¹tny obszar aktywnyCircle Hotspot — Okr¹g³y obszar aktywnyCircle Hotspot tool — Narzêdzie do tworzenia okr¹g³ych obszarów aktywnychPolygon Hotspot tool — Narzêdzie do tworzenia wielok¹tnych obszarów aktywnychRectangle Hotspot — Prostok¹tny obszar aktywnyWeb Layer — Warstwa internetowaProstok¹tne obszary aktywneJak zosta³o wczeœniej wspomniane, narzêdzia do tworzenia obszarów aktywnychdzia³aj¹ podobnie do narzêdzi, które s³u¿¹ do tworzenia standardowychkszta³tów.Istnieje jednak pomiêdzy nimi kilka zasadniczych ró¿nic.Abyutworzyæ prostok¹tny obszar aktywny:Wybierz narzêdzie Rectangle Hotspot z palety narzêdziowej.Kliknij, aby ustaliæ po³o¿enie pierwszego wierzcho³ka i przeci¹gnij doprzeciwleg³ego wierzcho³ka prostok¹ta.W trakcie przeci¹gania Fireworksbêdzie wyœwietla³ kontury tworzonego kszta³tu.Aby utworzyæ kwadratowy obszar aktywny, wciœnij w czasie rysowania kszta³tuklawisz Shift.Aby rysowaæ obszar aktywny od œrodka zamiast od wierzcho³ka,wciœnij w czasie rysowania klawisz Alt (Option).Mo¿esz równie¿ wcisn¹æ obaklawisze jednoczeœnie, aby narysowaæ kwadrat od œrodka.Zwolnij przycisk myszy, gdy tworzony prostok¹t osi¹gnie odpowiednie rozmiaryi kszta³t.Fireworks utworzy obszar aktywny i wype³ni go kolorem (rysunek 20.3).Rysunek 20.3.U¿yj narzêdzia Rectangle Hotspotdo tworzenia kwadratowych i prostok¹tnych obszarów aktywnychOkr¹g³e obszary aktywneAby narysowaæ owalny lub okr¹g³y obszar aktywny:Wybierz narzêdzie Circle Hotspot z palety narzêdziowej.Jeœli nie widzisz tegonarzêdzia w palecie, kliknij i przytrzymaj widoczne narzêdzie Hotspot.Kiedyzostanie rozwiniêta grupa narzêdzi, wybierz z niej przycisk Circle Hotspot.Kliknij, aby ustaliæ pocz¹tkowy punkt kszta³tu i przeci¹gnij po przek¹tnej, abyutworzyæ okr¹g lub elipsê.W trakcie przeci¹gania Fireworks bêdzie wyœwietla³kontury tworzonego kszta³tu.Wciœnij klawisz Shift, aby narysowaæ okr¹g.Po wciœniêciu klawisza Alt(Option) kszta³t bêdzie tworzony od œrodka.Zwolnij przycisk myszy, gdy tworzony okr¹g lub elipsa osi¹gnie odpowiednierozmiary i kszta³t.Fireworks utworzy obszar aktywny (rysunek 20.4).Rysunek 20.4.U¿yj narzêdzia Circle Hotspotdo tworzenia okr¹g³ych i owalnych obszarów aktywnychDoœæ trudno jest utworzyæ obszar aktywny o wymiarach i kszta³cie dok³adniepasuj¹cych do owalnego obiektu.Jednak istniej¹ce obszary aktywne mo¿naprzesuwaæ za pomoc¹ narzêdzia Pointer, skalowaæ za pomoc¹ narzêdzitransformacji oraz numerycznie dostosowywaæ ich wymiary i po³o¿enia za pomoc¹palety Info.Jeœli owalny obszar aktywny tworzony jest dla oddzielnegoobiektu (a nie dla owalnego fragmentu wiêkszego obiektu), naj³atwiej jestzaznaczyæ obiekt i wybraæ z menu polecenie InsertðHotspot.Fireworks utworzywówczas obszar aktywny za Ciebie.Wielok¹tne obszary aktywneAby narysowaæ wielok¹tny obszar aktywny:Wybierz narzêdzie Polygon Hotspot z palety narzêdziowej.Jeœli nie widzisz go wpalecie, kliknij i przytrzymaj widoczne narzêdzie Hotspot tak d³ugo, a¿zostanie rozwiniêta grupa narzêdzi, a nastêpnie wybierz z niej przyciskPolygon Hotspot.Kliknij, aby utworzyæ pierwszy wierzcho³ek obszaru aktywnego, przesuñ wskaŸnikmyszy do miejsca, w którym chcesz wstawiæ kolejny wierzcho³ek tworzonegokszta³tu i kliknij ponownie.Fireworks ³¹czy poszczególne naniesione punkty za pomoc¹ linii prostych(rysunek 20.5).Rysunek 20.5.Podczas nanoszenia kolejnych wierzcho³ków, Fireworks ³¹czy je i tworzywielok¹tny obszar aktywnyPowtarzaj poprzedni¹ czynnoœæ do czasu, a¿ uzyskasz odpowiedni kszta³t.Po naniesieniu ka¿dego z kolejnych wierzcho³ków Fireworks wype³ni obszaraktywny kolorem domyœlnym.Kliknij pierwszy wierzcho³ek, aby zamkn¹æ tworzony wielok¹t i utworzyæ obszaraktywny.Fireworks utworzy wielok¹tny obszar aktywny i wype³ni go kolorem.Przydzielanie ³¹czy do obszarów aktywnychPaleta Object pozwala na wiele wiêcej ni¿ tylko zdefiniowanie koloru obszarówaktywnych.W³aœciwie paletê Object (rysunek 20.6) mo¿na uznaæ za czwartenarzêdzie do tworzenia obszarów aktywnych.Aby sta³ siê on u¿yteczny, trzebado niego przydzieliæ ³¹cze i zdefiniowaæ odpowiednie opcje HTML.Wszystko tomo¿na zrobiæ z poziomu palety Object.Oto opcje obszarów aktywnych dostêpne w palecie Object:Rysunek 20.6.Za pomoc¹ palety Object mo¿na zdefiniowaæ dla zaznaczonego obszaru aktywnegodane niezbêdne w Internecie, takie jak adres URL* Current URL (Bie¿¹cy URL).Pole s³u¿¹ce do przydzielania i wyœwietlania³¹cza zwi¹zanego z zaznaczonym obszarem aktywnym.Nowe ³¹cze mo¿esz wpisaærêcznie w polu tekstowym lub wybraæ z rozwijanej listy jedno z istniej¹cychwczeœniej
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Darmowy hosting zapewnia PRV.PL