[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Przykładowy skryptPewien odnonikObiekt windowObiekt window znajduje się na samym szczycie hierarchii obiektów w JavaScript.Do jego metod możemy się więc odwoływać, piszšc window.metoda() lub po prostumetoda().Trzecim sposobem jest napisanie self.metoda().Wszystkie właciwocizebrane sš w tabeli 4.6.Tabela 4.6.Właciwoci obiektu windowWłaciwoćOpisdefaultStatustekst domylnie wywietlany na pasku stanu okna przeglšdarkiframestablica ramek zawartych w bieżšcym oknielengthliczba rameklocationbieżšcy adres URLselfsynonim dla nazwy bieżšcego oknastatustekst wywietlany na pasku stanuwindowsynonim dla nazwy bieżšcego oknaWłaciwoć location, czyli bieżšcy adres URL, nie jest tak naprawdę cišgiemznaków okrelajšcych odnonik, ale obiektem typu o typie location.Obiekt tenma swoje własne właciwoci przedstawione w tabeli 4.7.Tabela 4.7.Właciwoci obiektu locationWłaciwoćOpishostfragment adresu w postaci: nazwa hosta:porthostnamenazwa hosta oraz domena lub adres IPhrefpełny adres URLpathnameadres cieżki dostępu do pliku oraz nazwa plikuportnumer portu (standardowo dla http jest to port 80)protocolnazwa protokołu (http, ftp, gopher)searchzapytanie przesyłane z adresem URLtargetwartoć parametru TARGET znacznikaJak widać, jest to zestaw bardzo podobny do właciwoci obiektu link.Różni sięjednak m.in.tym, że wartoci te można w przypadku obiektu locationmodyfikować.Możemy zatem wymusić np.załadowanie innej strony WWW.Wystarczy,że napiszemy gdzie w dokumencie wiersz:window.location.href = http://helion.pla przeglšdarka spróbuje połšczyć się ze stronš WWW Wydawnictwa Helion.Jest tojeden ze sposobów realizacji przeadresowywania, tzn.po połšczeniu się z danymadresem użytkownik automatycznie zostanie połšczony z innym.Ćwiczenie 4.18.Napisać skrypt, który po wczytaniu automatycznie połšczy się z innš stronš WWW.Automatyczne przeadresowanieStrona została przeniesiona w inne miejsceZostaniesz automatycznie połšczony z nowš lokalizacjšOczywicie realizacja automatycznego przeadresowania jest również możliwa bezużywania skryptów.Wystarczy w sekcji umiecić znacznik zodpowiedniš zawartociš:gdzie n oznacza czas (w sekundach), po jakim nastšpi załadowanie nowej strony,a url to adres tej strony.Ćwiczenie 4.19.Napisz procedurę automatycznego przeadresowania bez użycia JavaScript.Automatyczne przeadresowanieStrona została przeniesiona w inne miejsceZostaniesz automatycznie połšczony z nowš lokalizacjš>Ćwiczenie 4.20.Wywietl na pasku stanu przeglšdarki dowolny napis.Obiekt window udostępnia również kilka metod, pokazanych w tabeli 4.8.Będš oneprzydatne przy omawianiu formularzy i zdarzeń w rozdziale pištym.Tabela 4.8.Metody udostępniane przez obiekt windowNazwa metodyDziałaniealertwywietla okno z wiadomociš dla użytkownikaclosezamyka okno przeglšdarkiconfirmwywietla okno dialogowe z przyciskami OK i Cancelopenotwiera nowe okno przeglšdarkipromptwywietla okno umożliwiajšce wprowadzenie wartoci przez użytkownikasetTimeoutumożliwia wykonanie zadanego polecenia po okrelonym czasieclearTimeoutanuluje licznik czasu ustawiony poleceniem setTimeoutRozdział 5.Zdarzenia i formularzeZdarzenia onLoad i onUnloadNa stronie mogš zachodzić różne zdarzenia, np.użytkownik kliknie myszš lubzacznie wprowadzać dane do formularza.JavaScript pozwala na oprogramowanietego typu zdarzeń poprzez procedury ich obsługi.Jednš z takich procedur jestonLoad, która zostanie wykonana po załadowaniu strony do przeglšdarki.Możemyjš wykorzystać np.do powitania użytkownika.Ćwiczenie 5.1.Napisz skrypt wywietlajšcy po załadowaniu strony WWW okno powitalne (rysunek5.1).Rysunek 5.1.Okno powitalne wykorzystujšce zdarzenie onLoadMoja strona WWWWarte uwagi jest, że okienko z powitaniem (rysunek 5.1) pojawi się dopiero popełnym załadowaniu strony
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Darmowy hosting zapewnia PRV.PL