[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Zakres zmian le¿y pomiêdzy 0% (bez dodatkowego zabarwienia) do 100%(maksymalne krycie wybranym kolorem).Stopieñ przeŸroczystoœci (Alpha).Parametr Alpha okreœla przeŸroczystoœæ klonu.Ustawiamy go albo przy pomocy suwaka, albo wpisuj¹c wartoœæ procentow¹ zklawiatury.Minimalna wartoœæ to 0% (obiekt ca³kowicie przeŸroczysty) amaksymalna to 100% (bez efektu przeŸroczystoœci).Ustawienia zaawansowane (Advanced).Mo¿liwe jest równoczesne zmodyfikowanieprzeŸroczystoœci i zabarwienia klonu.Po lewej stronie zmieniamy procentowoudzia³ sk³adowych R, G i B oraz wspó³czynnik Alpha, natomiast po prawej stroniemo¿emy zmieniæ te parametry o sta³¹ wartoœæ liczbow¹.Dzia³a to w taki sposób,¿e sk³adowe bie¿¹cego koloru mno¿one s¹ przez wspó³czynniki procentowe z lewejstrony panelu, a nastêpnie do tak wyznaczonych wartoœci dodawane s¹ liczbywprowadzone po prawej stronie panelu.UwagaW przypadku ustawieñ zaawansowanych mo¿liwe jest nawet ustawianie ujemnejwartoœci wspó³czynnika Alpha.Jak skorzystaæ z tej mo¿liwoœci, a tak¿e innychrzeczy na temat panelu Effect, dowiesz siê w rozdziale 11., „Animacje”.Zmiana typu klonuKlon nie musi byæ zawsze tego samego typu co oryginalny symbol.Mo¿e siê naprzyk³ad zdarzyæ, ¿e chcesz, aby animowany klon symbolu graficznego (Graphic)zachowywa³ siê jak klip filmowy (Movie Clip).Nie musisz trudziæ siê wtedytworzeniem nowego symbolu — wystarczy, ¿e zmienisz typ-zachowanie (Behavior)klonu zgodnie z poni¿szym opisem:Zaznacz klon, który chcesz zmodyfikowaæ.Wyœwietl panel Instance poleceniem Window/Panels/Instance, lub kliknij ikonêtego panelu na listwie w dole okna roboczego.Z rozwijanej listy Behavior wybierz po¿¹dany typ symbolu.Jak widaæ na rysunku9.14, mo¿esz tu wybraæ pozycjê Graphic, Button lub Movie Clip — domyœlniewyœwietlana jest ten typ symbolu, jaki zdefiniowa³eœ tworz¹c pierwotny symbol.Rysunek 9.14.Jak mo¿na zauwa¿yæ na tym z³o¿onym obrazku, w panelu Instancemo¿liwa jest zmiana typu symbolu (Behavior) dla zaznaczonego klonuOdsy³aczPraca z klonami symboli zosta³a dok³adniej omówiona w czêœci IV,„Interaktywnoœæ w filmach Flasha” oraz w czêœci V, „Programowanie w jêzykuActionScript”.Podmiana symbolu (Swap Symbol)Czasem zdarza siê, ¿e musisz podmieniæ klon danego symbolu innym symbolem.Niemusisz w takiej systuacji tworzyæ ca³ej animacji od pocz¹tku — mo¿esz u¿yæfunkcji podmiany symbolu (Swap Symbol).Dziêki niej klon danego symbolu mo¿ezostaæ zamieniony klonem zupe³nie innego symbolu, przy czym wszelkie wczeœniejprzypisane mu modyfikacje pozostan¹ niezmienione.Oto jak nale¿y przeprowadziætak¹ operacjê:Zaznacz klon, który chcesz podmieniæ.Wyœwietl panel Instance, u¿ywaj¹c polecenia Window/Panels/Instance (lubklikaj¹c ikonê tego panelu na listwie w dole ekranu).Kliknij ikonê podmiany symbolu (Swap Symbol) i z w oknie Swap Symbol,wyœwietlanego teraz na ekranie (zobacz rysunek 9.15), wybierz symbol, na którychcesz podmieniæ zaznaczony obiekt.Kliknij OK, a zaznaczony klon zostanie zast¹piony klonem symbolu wybranego woknie Swap Symbol.Rysunek 9.15.Po klikniêciu ikony podmiany symbolu w panelu Instance, naekranie pojawia siê okno Swap SymbolNarzêdzie Movie ExplorerOkno Movie Explorer jest nowym, potê¿nym narzêdziem, które u³atwia poruszaniesiê po ró¿nych elementach struktury filmu i pozwala wygodnie odszukiwaæwzajemnie powi¹zane elementy.Okno to mo¿na otworzyæ z poziomu listwy Launcherw dole ekranu lub poleceniem Window/Movie Explorer (Ctrl+Alt+M lubOption+Command+M).NowoœæNarzêdzie Movie Explorer jest jedn¹ z najcenniejszych nowoœci we Flashu 5.Pomaga ono efektywnie i wygodnie organizowaæ, budowaæ i poddawaæ edycji nawetbardzo z³o¿one projekty.Jeœli na przyk³ad w ostatniej chwili klient postanowizmieniæ jedn¹ z czcionek u¿ytych w filmie, mo¿esz dziêki oknu Movie Explorerszybko odszukaæ i uaktualniæ wszystkie powtórzenia tej czcionki w projekcie —bez koniecznoœci ¿mudnego przeszukiwania wszystkich obiektów umieszczonych wró¿nych scenach.Narzêdzie to jest szczególnie u¿yteczne jeœli chodzi o œledzenie zmian ianalizowanie struktury filmu Flasha.Mo¿esz dziêki niemu w jednym miejscuzaobserwowaæ wzajemne powi¹zania pomiêdzy wszystkimi obiektami projektu.Przydaje siê te¿ jednak do wykrywania b³êdów, odszukiwania powtórzeñ okreœlonejczcionki w projekcie oraz do odnajdywania miejsc, w których wystêpuj¹ odwo³aniado ró¿nych zmiennych w skryptach.Oprócz tego, z poziomu okna Movie Explorermo¿esz rozpocz¹æ edycjê symbolu, zmieniæ w³aœciwoœci klonu lub nawet zaznaczyæwiele obiektów równoczeœnie i zmodyfikowaæ ich atrybuty.Funkcja wyszukiwania(Find) w oknie Movie Explorer pozwala zaoszczêdziæ naprawdê du¿o czasu.Narzêdzie Movie Explorer posiada tyle funkcji, ¿e pocz¹tkowo trudno jest jewszystkie opanowaæ — jednak¿e warto poœwiêciæ im trochê czasu i zapoznaæ siê znimi.Na rysunku 9.16 pokazano okno Movie Explorer wraz z oknem dialogowymMovie Explorer Settings, które otwiera siê po klikniêciu ikony Customize WhichItems to Show (pierwsza ikona od lewej) w górze okna Movie Explorer.W oknieMovie Explorer Settings okreœlamy, które elementy sceny maj¹ byæ wyœwietlaneprzez narzêdzie Movie Explorer.Rysunek 9.16.Okno Movie Explorer wyœwietla strukturê projektu Jake’a Smitha(Flash Clock) omawianego w „Æwiczeniu eksperta” w rozdziale 26Filtrowanie widokuJak pokazano na rysunku 9.16, w górze okna Movie Explorer znajduje siê kilkaikon, które mo¿na w³¹czaæ i wy³¹czaæ.Mo¿na je nazwaæ ikonami filtrowaniawidoku, poniewa¿ s³u¿¹ one do wyœwietlania lub ukrywania niektórych klasobiektów w oknie Movie Explorer.Wygl¹d ka¿dej ikony reprezentuje typ obiektów,jaki jest ukrywany lub wyœwietlany przez tê ikonê.Zwróæ jednak uwagê na to, ¿eim wiêcej obiektów wyœwietlanych jest w projekcie, tym okno Movie Explorerstaje siê coraz bardziej zat³oczone — i tym samym wyœwietlanie informacji jestspowalniane, poniewa¿ jest wiêcej danych do przetworzenia
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Darmowy hosting zapewnia PRV.PL