[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Na ka¿dej z tych warstw umieœæ klon odpowiadaj¹cego jej symbolu.Nadaj ka¿demu klonowi tak¹ sam¹ nazwê jak nazwa jego symbolu w bibliotece —podobnie jak zrobi³eœ w kroku 2.Rozmieœæ poszczególne klony na obrazie wkolumnie, umieszczaj¹c klon sound_1 na najwy¿szej pozycji (rysunek 18.20).Zapomoc¹ panelu Align wyœrodkuj klony w poziomie (ikona Align horizontal center)i rozmieœæ je równomiernie w pionie (ikona Space evenly vertically).Rysunek 18.20.Listwa czasowa soundLib zawiera klony wszystkich siedmiudŸwiêkowych klipów filmowychWróæ do edycji g³Ã³wnego filmu (Scene 1).Utwórz now¹ warstwê o nazwie soundLib.Umieœæ w jej pierwszym ujêciu klon klipu filmowego soundLib.Nadaj klonowinazwê soundLib w panelu Instance (rysunek 18.21).Prawdopodobnie koniecznabêdzie równie¿ zmiana wymiarów klonu, by zmieœci³ siê on na obrazie.Rysunek 18.21.Z dŸwiêkowymi klipami filmowymi bêdziemy siê komunikowaæ zapoœrednictwem listwy czasowej klonu soundLib, umieszczonego na g³Ã³wnej listwieczasowejNasza biblioteka dŸwiêków jest gotowa.Teraz pozostaje utworzyæ skrypty wklipie filmowym pianoKeys, które bêd¹ sterowa³y odtwarzaniem odpowiednichdŸwiêków w utworzonej bibliotece dŸwiêków.(((cd-rom))) Film na tym etapie produkcji mo¿esz porównaæ z plikiemch18/pianoKeys/pianoKeys_starter_soundLib.fla na naszym CD-ROM-ie.Adresowanie dŸwiêkowych klipów filmowych z u¿yciem notacji kropkowejFilm zawiera teraz klon klipu filmowego soundLib oraz klon klipu filmowegopianoKeys — obydwa umieszczone na poziomie g³Ã³wnej listwy czasowej.Terazpoka¿emy, jak jeden z tych klipów mo¿e sterowaæ elementami drugiego klipu.Nieu¿yjemy do tego celu akcji tellTarget, lecz zastosujemy metody obiektu MovieClip, dostêpne w jêzyku ActionScript.Jeœli nie pamiêtasz co to s¹ metodyobiektów, wróæ do ramki „Nowy lepszy ActionScript” we wczeœniejszej czêœcirozdzia³u.Pozosta³¹ czêœæ æwiczenia poœwiêcimy na tworzenie skryptów Flasha 5w ujêciach listwy czasowej klipu pianoKeys, które bêd¹ siê odnosi³y do klipówdŸwiêkowych w bibliotece dŸwiêków.(((uwaga))) Listwa czasowa klipu pianoKeys bêdzie zawiera³a wiêcej ni¿ jedn¹warstwê przeznaczon¹ na skrypty (warstwê actions).Warstwa actions tworzona wkroku 1.jest now¹ warstw¹, tworzon¹ oprócz istniej¹cej warstwy actions (tejzawieraj¹cej komentarze //STOP).PrzejdŸ do trybu edycji symboli, klikaj¹c dwukrotnie klon pianoKeys w g³Ã³wnymfilmie.Na listwie czasowej pianoKeys utwórz now¹ warstwê i nadaj jej nazwêactions.Umieœæ j¹ pod warstw¹ labels, zawieraj¹c¹ etykietê key_1 (rysunek18.22).Rysunek 18.22.Nie obawiaj siê tworzenia oddzielnych warstw dla takichelementów jak akcje czy etykiety.U³atwi ci to dostêp do tych elementówW trzecim ujêciu nowej warstwy actions umieœcimy skrypt, który bêdzie odtwarza³pierwszy dŸwiêk z naszej biblioteki dŸwiêków (soundLib).Pamiêtaj, ¿e klonyprzycisków na listwie czasowej pianoKeys zawieraj¹ ju¿ skrypty wykonuj¹ceprzejœcia do odpowiednich etykiet.Utwórz puste ujêcie kluczowe (klawisz F7) wklatce numer 3 warstwy actions.Kliknij dwukrotnie nowe ujêcie kluczowe, aby otworzyæ edytor skryptów.Rozwiñmenu edytora (kliknij ikonê strza³ki w prawym górnym naro¿niku) i wybierz trybExpert Mode (mo¿esz te¿ u¿yæ klawiszy Ctrl+E lub Command+E).Kliknij w oknieskryptu (prawym oknie edytora) i wpisz poni¿sz¹ liniê:_root.soundLib.sound_1.gotoAndPlay("start");Rysunek 18.23 przedstawia edytor skryptu po wpisaniu tej linii.Kod ten odnosisiê do g³Ã³wnej listwy czasowej (_root), w której kieruje siê do klonu klipufilmowego o nazwie soundLib; w nim z kolei zwraca siê do listwy czasowej klonusound_1; wreszcie w tej listwie czasowej wykonuje akcjê gotoAndPlay, któraprzechodzi do ujêcia o etykiecie start i rozpoczyna odtwarzanie (przerwaneprzez akcjê zawart¹ w pieszym ujêciu tego klonu).Rysunek 18.23
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Darmowy hosting zapewnia PRV.PL