[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Podstawowym narzêdziem lono jest wyobraŸnia.Dla szamana miejskiego rozwój tegonarzêdzia jest spraw¹ najwy¿szej wagi, poniewa¿ lono jest jedyn¹ czêœci¹ nas,nad któr¹ sprawujemy bezpoœredni¹ kontrolê.To za pomoc¹ naszej wyobraŸniwp³ywamy na nasze aspekty i na œwiat wokó³ nas.Aspekt duchowy - KaneKane rozumiane jest jako aspekt „Ÿród³a", czysto duchowej esencji,przejawiaj¹cej siê w naszej zorientowanej na materiê rzeczywistoœci.Mo¿na te¿nazwaæ je dusz¹ lub naddusz¹; powinniœmy jednak przy tym rozumieæ, ¿e jest tocoœ, co mo¿na utraciæ lub co mo¿e byæ oddzielone od nas i z tego powodu czêstonazywane jest ono Wy¿sz¹ JaŸni¹ lub Boskim Ja (pochodz¹cym z jeszcze wiêkszegoŸród³a, które mo¿na okreœliæ mianem siedziby Boga lub innym terminem, który Cibardziej odpowiada).W tradycji hawajskiej najczêœciej nazywa siê je aumakua, asymbolicznie przedstawia jako przodków lub dziadków.Podstawow¹ funkcj¹ kane jest tworzenie w formie doœwiadczenia mentalnego ifizycznego.Lono tworzy wzorzec decyduj¹c, ¿e coœ jest prawd¹, ku zapamiêtujeten wzorzec, a kane wykorzystuje go, by zamanifestowaæ doœwiadczenie.Jednoczeœnie kane stale inspiruje do udoskonalania wzorca, poniewa¿ jegopodstawow¹ motywacj¹ jest harmonia.Inspiracja taka mo¿e przyjœæ drog¹mentaln¹, na noznaczne z przeznaczeniem.Chodzi o to, ¿e my wraz z kane samipodjêliœmy siê wykonania pewnych zadañ w obecnym ¿yciu i wykonamy swoj¹ misjêwierzgaj¹c i krzycz¹c, lub te¿ œmiej¹c siê i tañcz¹c.To tak, jakbyœmyzdecydowali siê przep³yn¹æ ocean z jednego brzegu na drugi.Przeznaczeniem,jakie sami sobie wyznaczyliœmy wczeœniej, jest dotarcie do przeciwleg³egobrzegu, ale to, jaki obierzemy kierunek, z jakimi pr¹dami bêdziemy pod¹¿ali,jakiego ¿agla u¿yjemy, jak¹ wybierzemy za³ogê, na jakich wyspach siê zatrzymamyi jakie postawy wyrobimy sobie podczas podró¿y - to wszystko zale¿y od naszychaktualnych dzia³añ.Jedyne przypadki, w których kane interweniuje to takie,kiedy jesteœmy bliscy wydarzeñ, poœrednio lub bezpoœrednio gro¿¹cychniedop³yniêciem do celu.Interwencje przybieraj¹ zwykle postaæ „wypadków",przerywaj¹cych potok myœli, do którego potem ju¿ nie wracamy.Mo¿e to byæ coœtakiego, jak potr¹cenie przez przechodnia lub ura¿enie palca u nogi.Pewnegorazu jad³em kolacjê ze znajomymi szamanami w chiñskiej restauracji na wyspieKauai.W momencie, kiedy siedz¹ca obok mnie po prawej stronie kobieta zaczê³aopowiadaæ jak¹œ historiê, siêgn¹³em po pó³misek stoj¹cy na œrodku sto³u.Wpo³owie drogi moja rêka przekrêci³a siê w prawo i w ten sposób potr¹ci³emkieliszek, oblewaj¹c winem moj¹ s¹siadkê.Natychmiast rzuciliœmy siê, by pomócjej doprowadziæ siê do porz¹dku, ale po tym zdarzeniu kobieta ta nie mog³asobie przypomnieæ, o czym chcia³a opowiedzieæ.Nikt z nas równie¿ nie pamiêta³.Po up³ywie wielu tygodni kobieta w dalszym ci¹gu nie mog³a przypomnieæ sobie,czy mia³a w ogóle cokolwiek do powiedzenia.Przeprosi³em j¹, oczywiœcie, zarazpo zajœciu, ale wcale nie by³em zak³opotany, poniewa¿ mia³em silne przeczucie,¿e coœ takiego siê zdarzy.By³o dla mnie rzecz¹ jasn¹, ¿e kane bêdzieinterweniowa³o, gdy¿ opowiadanie mog³oby mieæ niepo¿¹dane konsekwencje (wkategoriach drogi ¿yciowej) dla jednej z obecnych osób lub nawet dla kilku znich.Podstawowym narzêdziem kane jest energia.Ca³y Wszechœwiat sk³ada siê zenergii; to ona podtrzymuje nasze marzenia, ona te¿ powoduje ich zmiany,natomiast wyobraŸnia ³ono nadaje energii kierunek, a wra¿enia ku pozwalaj¹ namdoœwiadczaæ rezultatów jej dzia³ania.W wielu tradycjach i naukach podkreœla siê, ¿e uzyskanie kontaktu z naszymaspektem duchowym jest mozolnym, d³ugotrwa³ym procesem, wymagaj¹cymsamodyscypliny i specjalnych technik.Ja jednak zapewniam Ciê tu i teraz, ¿ejest to rzecz prosta i ³atwa.Musi byæ taka, poniewa¿ nie ma nic, co by³obybli¿sze Tobie, ni¿ Twój w³asny duch.DOŒWIADCZ PO£¥CZEÑ DUCHOWYCHUsi¹dŸ wygodnie i zamknij oczy.Odetchnij kilka razy g³êboko i uœwiadom sobieswoje cia³o.Nastêpnie wyobraŸ sobie coœ piêknego, coœ jak najpiêkniejszego.Mo¿e to byæ coœ, co masz w pamiêci, co gdzieœ widzia³eœ lub o czym gdzieœprzeczyta³eœ, ale mo¿e to byæ tak¿e to, co wymyœli³eœ na poczekaniu.Myœl o tymintensywnie.Je¿eli doznasz uczucia odprê¿enia, przyjemnoœci, lub przyp³ywuenergii, wiedz, i¿ to ku informuje Ciê, ¿e teraz jesteœ w bezpoœrednim,œwiadomym kontakcie ze swoim kane.Jest to dobry moment dla œwiadomegoskomunikowania siê z nim, a jednym z najlepszych sposobów uczynienia tego jestpodziêka.Podziêkuj za wszystkie dobre rzeczy, które Ciê otaczaj¹ i za dobro,które zd¹¿a do Ciebie.Poœwiêæ kilka chwil, by skoncentrowaæ siê na konkretnychrzeczach wed³ug w³asnego wyboru i podziêkowaæ za nie, a nastêpnie wypowiedzjakieœ zdanie, które wed³ug Ciebie wyra¿a zakoñczenie i pozytywne oczekiwanie.Mo¿esz, na przyk³ad, powiedzieæ: „I tak siê sta³o! Amen", lub wypowiedzieæhawaj-skie „amama".Wyniki jakie uzyskasz, bêd¹ zale¿a³y od stopnia Twojej ufnoœci i wiary.Tymw³aœnie zagadnieniem zajmiemy siê teraz.PRZYGODA TRZECIAPODSTAWOWE ZASADY SZAMAÑSKIEHili hewa ka mana 'o ke 'ole ke kukakuka(Pomys³y pojawiaj¹ siê ¿ywio³owo, bez dyskusji)Moi nauczyciele powiedzieli mi, ¿e dawno temu m¹drzy uzdrowiciele spotkali siê,by wymieniæ obserwacje na temat ¿ycia i uzdrawiania, a tak¿e zebraæ wspólnedoœwiadczenia w takiej formie, by mo¿na by³o ich nauczaæ i zapamiêtaæ je jakorzemios³o.Podczas spotkania wysuniêto setki pomys³Ã³w, które zebrano w siedempodstawowych zasad.Liczbê tê wybrano ze wzglêdu na jej symboliczne znaczenieezoteryczne.S¹ to podstawowe zasady, okreœlaj¹ce w jaki sposób przejawiaj¹ siêukryte i wewnêtrzne przyczyny zewnêtrznych zdarzeñ.W wielu dawnych tradycjachliczba siedem symbolizowa³a wewnêtrzn¹ wiedzê, poniewa¿ sk³ada siê ona z liczb3 i 4, które z kolei symbolizuj¹ podstawowe energie - mêsk¹ i ¿eñsk¹ lub -inaczej mówi¹c - biegunowoœæ Wszechœwiata.Nie wszystkie tradycje s¹ zgodne codo tego, która energia jest która.W jêzyku ha-wajskim liczbê siedem okreœlasiê s³owem hiku, które sk³ada siê z dwóch sylab: hi - zasady ¿eñskiej (jakosamodzielne s³owo znaczy „p³yn¹æ") oraz ku - zasady mêskiej (oznacza „staæpewnie").SIEDEM ZASAD SZAMAÑSKICHPozna³em siedem zasad szamañskich w ich hawajskiej wersji jako siedemoddzielnych s³Ã³w, maj¹cych wiele szerokich znaczeñ, lecz po to, by mócpropagowaæ tê wiedzê w œwiecie zachodnim postanowi³em wyraziæ ka¿d¹ z nich wformie pe³nego zdania.Wkrótce jednak stwierdzi³em, ¿e nawet zdanie nie oddajew pe³ni istoty poszczególnych zasad, tote¿ doda³em do nich „rozwiniêcie".Zaprezentowane ni¿ej zasady i ich rozwiniêcie stanowi¹ praktyczneprzedstawienie filozofii ¿ycia i przewodnik po szamanizmie miejskim
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Darmowy hosting zapewnia PRV.PL