[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Mo¿e najwyraŸniej uwidacznia siê to w okresie dojrzewaniaseksualnego, które nie zawsze rozpoczyna siê u wszystkich dzieci wtym samym czasie.Ró¿nice czasowe wejœcia w dojrzewanie seksualnemog¹ byæ znaczne.6.K³opotliwa sytuacjaMo¿emy za³o¿yæ tak¹ sytuacjê: rodzice ze swoimi dzieæmi ogl¹daj¹film.W pewnym momencie pojawiaj¹ siê powtarzaj¹ce siê scenyerotyczne.Jak w takiej sytuacji winni zachowaæ siê rodzice?Je¿eli rodzice chc¹ ogl¹daæ film wspólnie z dzieæmi, (czy te¿pozwalaj¹ go dzieciom ogl¹daæ), winni "najpierw zasiêgn¹æ informacjio treœci danego programu, aby na tej podstawie podj¹æ nastêpnieœwiadom¹ decyzjê - kieruj¹c siê dobrem rodziny - czy go obejrzeæ czynie".Oczywiœcie mo¿liwoœci wczeœniejszego sprawdzenia filmu s¹czêsto ograniczone.Czasami trudno jest bowiem przewidzieæ, czy bêd¹w nim jakieœ mocne sceny erotyczne czy nie.Gdyby podczas wspólnego ogl¹dania filmu pojawi³y siê scenyerotyczne, które zdaniem rodziców przekraczaj¹ granice emocjonalnejwra¿liwoœci dziecka, nale¿a³oby zaprzestaæ ogl¹dania filmu, odwo³uj¹csiê przy tym do wra¿liwoœci estetycznej lub te¿ do wartoœcimoralnych.W moim odczuciu nie by³oby jednak dobrym rozwi¹zaniemwychowawczym, gdyby rodzice zakazali dalszego ogl¹dania tego filmudziecku, natomiast sami ogl¹dali go dalej.Poczu³oby siê ono tymg³êboko dotkniête.Je¿eli poprzez wczeœniejsze wychowanie seksualne rodziceprzekazali dziecku, i¿ p³ciowoœæ cz³owieka jest spraw¹ bardzointymn¹, otoczon¹ naturaln¹ wstydliwoœci¹ i nie powinna byæ wdrastyczny sposób pokazywana, wówczas przerwanie ogl¹dania filmu zmocnymi scenami seksualnymi bêdzie uwa¿ane przez nie za oczywiste inaturalne.Je¿eli natomiast w czasie wspólnego ogl¹dania filmu pojawi³ybysiê pojedyncze sceny erotyczne - nie maj¹ce jednak charakteru zbytdrastycznego - wa¿n¹ rzecz¹ by³oby, aby rodzice zachowali siê wsposób bardzo naturalny, prosty.Elementy seksualne s¹ elementamiludzkiego ¿ycia.Decyzja rodziców nie powinna byæ dyktowana ichpruderi¹, ale obiektywnym rozeznaniem sytuacji: wielkoœci¹ bodŸcówseksualnych zawartych w filmie oraz potrzebami i wra¿liwoœci¹dziecka.Przerywanie filmu z powodu jakichœ drobnych scen erotycznychmog³oby wywo³aæ skutki wprost przeciwne: z jednej stronyprzewra¿liwienie lêkowe, z drugiej zaœ zbytni¹ chor¹ ciekawoœæ.C.WYCHOWANIE SEKSUALNE W OKRESIE DOJRZEWANIAJak wspomnieliœmy uprzednio, wychowaniem seksualnym przedokresem dojrzewania dziecka kieruj¹ przede wszystkim doroœli: rodzicei wychowawcy.Stopniowo jednak odpowiedzialnoœæ za nie przejmuje samm³ody cz³owiek.Aby móg³ go jednak dobrze prze¿yæ i nim w³aœciwiepokierowaæ, winien byæ do tego przygotowany.W niniejszympodrozdziale bêdziemy wiêc mówiæ najpierw, jak rodzice i wychowawcywinni przygotowywaæ dzieci na okres dojrzewania, nastêpnie zaœ, wjaki sposób nastolatki powinni sami przejmowaæ odpowiedzialnoœæ zakszta³towanie swoich postaw i zachowañ w dziedzinie emocjonalno-seksualnej.Wa¿nym tematem tej czêœci pracy bêdzie tak¿e omówieniewzajemnych trudnoœci (tak ze strony dzieci jak i rodziców) wwychowaniu seksualnym.1.Przygotowanie dziecka na okres dojrzewania seksualnegoGdyby rodzice nie rozmawiali wczeœniej na tematy seksualne zeswoimi dzieæmi i gdyby na ich pytania odpowiadali w sposóbwymijaj¹cy, wówczas próba podejmowania "rozmów zasadniczych" przedokresem dojrzewania budzi³aby raczej zdziwienie i zaskoczenie.Dziecko wchodz¹c w dojrzewanie ma ju¿ wiele informacji o w³asnejseksualnoœci oraz posiada pewne wyobra¿enia seksualne oparte oobserwacje starszego pokolenia, a nierzadko tak¿e o pewne osobistedoœwiadczenia.Nag³a propozycja "rozmowy uœwiadamiaj¹cej" przed okresemdojrzewania mog³aby nawet dziecko wystraszyæ, szczególnie wówczas,kiedy rodzice przyjmuj¹ postawê autorytarn¹ w innych dziedzinach jego¿ycia.Dziecko mog³oby obawiaæ siê, ¿e rodzice wkrocz¹ w jego sferêintymn¹, ¿e bêd¹ pytaæ go o sprawy, o których nie chcia³oby mówiæ.Rozmowy z rodzicami przygotowuj¹ce do okresu dojrzewaniaseksualnego s¹ mo¿liwe wtedy, kiedy podobne rozmowy istnia³y ju¿wczeœniej oraz kiedy pomiêdzy rodzicami a dzieckiem ma miejscewzajemne zaufanie.Rozmowy wprowadzaj¹ce w okres dojrzewania winnybyæ kontynuacj¹ rozmów podjêtych uprzednio.Wydaje siê, i¿ - zgodniez rad¹ wielu wychowawców i psychologów - najbardziej odpowiedni¹osob¹ do rozmów seksualnych, zarówno przed jak i podczas samegookresu dojrzewania, dla syna jest ojciec a dla córki natomiast matka.Wynika to miêdzy innymi z faktu, i¿ odniesieniem dla identyfikacjiseksualnej dla ch³opca jest ojciec, natomiast dla dziewczyny matka.Rozmowy te zak³adaj¹ jednak dobry kontakt emocjonalny zrodzicami, szczególnie zaœ syna z ojcem i córki z matk¹.Je¿elidziecko zmuszone jest ukrywaæ przed swoimi rodzicami wielecodziennych spraw, na przyk³ad z³e oceny w szkole, jakieœnieporozumienia kole¿eñskie, kiedy musi broniæ siê drobnymik³amstwami przed ich zbyt autorytarn¹ postaw¹, mo¿emy byæ wówczaspewni, ¿e bêdzie ono bardzo g³êboko ukrywaæ przed nimi tak¿e swojedoœwiadczenia i odczucia seksualne oraz zdobyte poza domem informacjena ten temat.Rozmowy wprowadzaj¹ce w dojrzewanie seksualne s¹ bardzopotrzebne najpierw dlatego, i¿ dziecko obserwuj¹c intensywnie siebiew tym okresie dostrzega zmiany w swoim organizmie.Zmiany tenastêpuj¹ nieraz gwa³townie i dlatego mog¹ budziæ wielki niepokójdziecka.Wielu m³odych ludzi, z którymi rozmawia³em, wspomina³o lêkw momencie pojawienia siê pierwszych odruchów seksualnych w okresiedojrzewania.To lêkowe traktowanie najprostszych zjawisk seksualnychw tym okresie mo¿e powodowaæ utrwalanie negatywnego spojrzenia naseksualnoœæ i jej funkcjonowanie.W rozmowie z dzieæmi rodzice nie musz¹ wchodziæ w szczegó³y,zw³aszcza fizjologiczne.Mog¹ bowiem nie posiadaæ odpowiedniegoprzygotowania do szczegó³owego traktowania spraw dojrzewaniaseksualnego.Mog¹ wówczas zaleciæ dziecku przeczytanie jakiejœ dobrejksi¹¿ki.Ju¿ sam fakt zalecenia dziecku przez rodziców przeczytaniajakiejœ literatury o tematyce seksualnej, posiada du¿e znaczenie.Rodzice w ten sposób wyra¿aj¹ akceptacjê i powagê w traktowaniu sprawseksualnych dziecka.Dzieci przed okresem dojrzewania na ogó³ ju¿rozumiej¹, i¿ rodzice nie musz¹ znaæ siê na wszystkim.Inn¹ pomoc¹ dla dziecka w okresie dojrzewania mo¿e byæorganizowanie spotkañ z osob¹ kompetentn¹, np.w ramach lekcjiwychowawczych lub katechezy
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Darmowy hosting zapewnia PRV.PL