[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Jest tobardzo cenne ostrze¿enie, poniewa¿ z³y duch stara siê czêsto oszukaæegzorcystê.Nie jest to jednak regu³¹ absolutn¹.Odpowiedzi egzorcystówPrzechodzimy wreszcie do odpowiedzi, których udzielili egzorcyœci na postawioneim pytanie: jakie jest ich doœwiadczenie zwi¹zane z "problemem obecnoœci" duszzmar³ych w osobach opêtanych.Egzorcysta z Lazio.Spotka³em ró¿e przypadki tego typu.Najczêœciej sprawdza³asiê przestroga zawarta w Rytuale.Po d³ugich naleganiach z mojej strony,ujawnia³a siê obecnoœæ z³ego ducha, który próbowa³ udawaæ konkretn¹ osobêzmar³¹, dok³adnie okreœliwszy jej imiê i nazwisko.Jednak kilka razy mia³em wra¿enie, ¿e rzeczywiœcie znala178z³em siê w obecnoœci zmar³ego: mówi³ o sobie, ¿e jest potêpiony, sk³ania³em go,aby odszed³ w miejsce wyznaczone mu przez Chrystusa, najwy¿szego Sêdziego.Wprzypadku gdyby nie by³ potêpiony, obiecywa³em mu modlitwê i ofiarê w jegointencji.Stara³em siê wzbudziæ w nim ¿al za jego grzechy i powierza³em têduszê milosierdziu Bo¿emu, czyni¹c wspomniane zastrze¿enie.Spotka³em siê zprzypadkami, gdy te domniemane dusze zmar³ych wiêcej ju¿ nie dawa³y o sobieznaæ, choæ ja nadalmusia³em kontynuowaæ egzorcyzmy.Mia³em te¿ przypadki, w których wydawa³o siê,ze dusza wci¹¿ powraca, aby w koñcu znikn¹æ ca³kowicie.Opisujê todoœwiadczenie tak, jak ono przebiega³o, nie maj¹c zamiaru wyci¹gaæ z niegowniosków.Nasze egzorcyzmy ukierunkowane s¹ na uwolnienie dusz od opêtaniadiabelskiego lub od chorób, które zosta³y spowodowane przez z³ego ducha.Je¿elipodczas trwania egzorcyzmów prze¿ywamy coœ szczególnego, to wydaje mi siê, ¿edobrze jest podzieliæ siê tym doœwiadczeniem.Nie do nas jednak nale¿ywyci¹ganie wniosków - to wykracza ju¿ poza nasz¹ pos³ugê.Egzorcysta sycylijski.Gdy rozmawiamy o problemieobecnoœci dusz zmar³ych, mo¿emy zawy¿yæ nasze rozwa¿anie do obecnoœcirzeczywistych, wy³¹czaj¹c te pozorne, które chory pod wp³ywem z³ego ducha albopo prostu pod wp³ywem choroby psychicznej mo¿e sam sobie wytworzyæ w sposóbnaturalny.Na podstawie moich osobistych doœwiadczeñ sk³ania³bym siê ku opinii, ¿e diabe³w celu drêczenia ¿yj¹cych, mo¿e pos³ugiwaæ siê tak¿e potêpionymi, szczególnietymi, którzy byli opêtani ju¿ za ¿ycia.S¹dzê, ¿e ta opinia nie k³Ã³ci siê zdefinicjami soborów w Lionie i we Florencji, gdzie stwierdza siê, ¿e duszezaraz po œmierci zostaj¹ przez Boga179os¹dzone i wchodz¹ do raju albo do czyœcca, albo do piek³a.Nic nie stoi naprzeszkodzie, ¿eby Bóg zezwoli³ diab³owi u¿ywaæ potêpionych, którzy w piekleznajduj¹ siê pod jego w³adz¹ i którzy w pewnym sensie zostaj¹ zdemonizowani,aby drêczyæ ¿yj¹cych na ziemi.Nie podzielam natomiast opinii tych, którzy mówi¹ o duszach b³¹dz¹cych lub oduszach osób zmar³ych gwa³town¹ œmierci¹, które mia³yby oczekiwaæ na swojeostateczne przeznaczenie, a w miêdzyczasie mog³yby wchodziæ w osoby ¿yj¹ce: zaspraw¹ czarowników albo diab³a, ewentualnie za zgod¹ Boga lub te¿ z w³asnejinicjatywy, aby uczestniczyæ jeszcze, choæby w sposób iluzoryczny, w ¿yciu¿yj¹cych tutaj na ziemi, do których s¹ przywi¹zani.Ten pogl¹d zupe³nie siê nie zgadza z orzeczeniami wspomnianych soborów.Mimowszystko ta opinia tak¿e zas³uguje na g³êbsze rozwa¿enie, zarówno przezteologów, aby lepiej poznaæ, jaka by³a mentalnoœæ ojców soboru i jaki jestzasiêg tych orzeczeñ, jak i ze strony innych naukowców, aby dowiedzieæ siêczegoœ wiêcej na temat rzeczywistej trwa³oœci tak zwanych pozosta³oœscipsychicznych, dotycz¹cych domniemanego istnienia praducha lub cia³a astralnegob¹dŸ te¿ funkcjonowania podwójnej osobowoœci.Je¿eli chodzi o dusze zmar³ych, które s¹ w czyœæcu, to nic nie stoi naprzeszkodzie, aby mog³y za Bo¿ym pozwoleniem doœwiadczaæ czyœæca w duszach¿yj¹cych, to znaczy w osobach jeszcze chodz¹cych po ziemi.Lecz takze taopinia, nie obca teologom œredniowiecznym, a w moim przypadku poparta moimdoœwiadczeniem, powinna byæ doglêbnie zbadana przez teologów, aby mog³a zostaæprzyjêta.Je¿eli chodzi o inwazjê, najczêœciej czasow¹, osób ¿yj¹cych, to mojedoœwiadczenie sk³ania mnie do uwierzenia w tego typu zjawiska.Kilka razyzdarzy³o mi siê podczas egzorcyzmów odczuæ obecnoœæ ducha maga.Wywo³al on180niekorzystne zjawiska w leczonej przeze mnie osobiei wci¹¿ dzia³a na niekorzyœæ tej osoby, któr¹ z sob¹ zwi¹za³.Mo¿na wtedypowiedzieæ, ¿e cz³owiek przy pomocy diabelskich mocy pope³nia plagiat,nasladuj¹c diab³a.Zagadnienie obecnosci zmar³ych domaga siê równie¿ analizy ewentualnej obecnoœcianio³Ã³w.Te obecnoœci pojawiaj¹ siê czêsto w pismach Starego Testamentu(Ezechiel, Daniel, Zachariasz, itd.) i w Nowym Testamencie (Ewangelie, DziejeApostolskie, Apokalipsa).Pojawiaj¹ siê czêsto w hagiografii i w doœwiadczeniuœwiêtych.S¹ natomiast bardzo rzadkie i budz¹ podejrzenia w doœwiadczeniuegzorcystów.Mo¿e ma to zwi¹zek z norm¹ nr 14 Rytua³u, którab¹dŸ co b¹dŸ ma swoje uzasadnienie i znaczenie.Diabe³ moze ³atwo udaæ anio³aœwiat³oœci i sprowadziæ na manowce egzorcystê.Mimo wszystko i to zagadnieniepowinno byæ lepiej zbadane, gdy¿ Bóg mo¿e wykorzystywaæ anio³Ã³w do pomocyosobom drêczonym przez z³ego ducha.Egzorcysta z Marche.Dotykamy tutaj bardzo powa¿nego i bardzo trudnego tematu,który sta³ siê te¿ niezmiernie populamy w ostatnich czasach
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Darmowy hosting zapewnia PRV.PL