[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Podstawy programowaniaw jêzyku JavaScriptAby po³¹czyæ wszystkie procedury obs³ugi zdarzeñ, tj.metody, parametry,funkcje, zmienne oraz operatory, JavaScript wprowadza prosty zbiór instrukcjiprzypominaj¹cych instrukcje dostêpne w BASIC-u lub Javie.Jeœli masz jakiekolwiek doœwiadczenie programistyczne, to poœwiêcenie kilkuminut na przegl¹dniêcie dokumentacji firmy Netscape dotycz¹cej instrukcji wJavaScripcie pozwoli Ci na rozpoczêcie pisania swoich w³asnych programów w tymjêzyku.Jeœli jednak nie masz ¿adnego doœwiadczenia programistycznego, to wdalszej czêœci tego rozdzia³u znajdziesz podstawowe informacje, które bêd¹niezbêdne w dalszej pracy.Czym jest program?Niezale¿nie do u¿ywanego jêzyka programowania, program jest zawsze zbioreminstrukcji opisuj¹cych, w postaci zrozumia³ej dla komputera, czynnoœci, którechcesz wykonaæ.W najprostszym przypadku wykonywanie programu rozpoczyna siêna samym pocz¹tku listy instrukcji, po czym kolejno wykonywane s¹ wszystkie,a¿ do samego koñca programu.Tak dzieje siê w poni¿szym przyk³adzie:// pocz¹tek programu - UWAGA: linie rozoczynaj¹ce siê symbolem '//'// traktowane s¹, jako komentarzdocument.write(document.title + "");document.write(location.toString());// koniec programuJednak¿e rzadko bêdziesz chcia³, aby program by³ wykonywany w taki prostysposób, od pocz¹tku do koñca, zw³aszcza w JavaScripcie, wypisanie komunikatu nastronie WWW jest znacznie prostsze w HTML-u ni¿ w skryptach JavaScript.Z tegopowodu wiêkszoœæ jêzyków programowania udostêpnia grupê instrukcjiumo¿liwiaj¹cych modyfikowanie sposobu wykonywania programu.Instrukcja ifPierwsza instrukcja, która pozwala na modyfikowanie sposobu wykonywaniaprogramu nazywana jest instrukcj¹ if.Umo¿liwia ona stworzenie bloków kodu,które zostan¹ wykonane wy³¹cznie w przypadku, gdy zostanie spe³niony konkretnywarunek.Za³Ã³¿my, ¿e dysponujesz formularzem, w którym u¿ytkownik powinienpodaæ swoj¹ p³eæ.W takim wypadku mo¿esz powitaæ u¿ytkownika w odpowiednisposób, zale¿ny od jego p³ci:if ( form.theSex.value == "male" ) {document.write("Dziêkujemy Panu za odpowiedŸ");}if ( form.theSex.value == "female" ) {document.write("Dziêkujemy Pani za odpowiedŸ");}Jeœli powy¿szy fragment kodu zosta³by uruchomiony oraz w³aœciwoœæform.theSex.value przyjê³aby wartoœæ "male", to wykonana by³aby pierwsza metodadocument.write().Jeœli jednak w³aœciwoœæ ta przyjê³aby wartoœæ "female", tozosta³aby wykonana druga metoda document.write().Blok kodu umieszczony z prawej strony instrukcji if powoduje porównaniewartoœci w³aœciwoœci form.theSex.value z ³añcuchem znaków "male".Porównanieto kontrolowane jest przez operator porównania.W naszym przypadku operator ==okreœla, czy obie wartoœci s¹ równe.Wszystkie operatory porównania dostêpne wjêzyku JavaScript zosta³y przedstawione w tabeli 19.4.Tabela 19.4: Operatory porównania dostêpne w jêzyku JavaScriptOperatorOpis operatoraUwagi==Równya == b: sprawdza, czy a jest równe b.!=Ró¿nya != b: sprawdza, czy a jest ró¿ne od b.
Darmowy hosting zapewnia PRV.PL