[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Molecie t³umaczyæ sobie wszystko, jak wam siê podoba.Wspania³y obraz jest rezultatem czucia jakie masz w palcach.Jeœli odczuwaszgêstoœæ tuszu na pêdzelku, obraz ju¿ jest zanim zaczniesz malowaæ.Kiedyzanurzasz pêdzelek w tuszu, znasz ju¿ rezultat swojego rysowania, w przeciwnymrazie nie by³byœ w stanie malowaæ.A wiêc, zanim coœ zrobisz, „istota" ju¿jest, rezultat ju¿ jest.Chocia¿ wygl¹da na to, ¿e siedzisz spokojnie, twojeprzesz³e i obecne dzia³anie zawiera siê w tym i jest tam ju¿ równie¿ rezultattwojego siedzenia.Wcale nie odpoczywasz.Ca³e dzia³anie zawarte jest w tobie.To jest twoja istota.Tak wiêc wszystkie rezultaty twojej praktyki zawarte s¹ wtwoim siedzeniu.To jest nasza praktyka, nasze zazen.Zenji Dogen zainteresowa³ siê buddyzmem bêd¹c ch³opcem.Kiedyœ ujrza³ dym zlaseczki kadzid³a, pal¹cej siê obok cia³a jego zmar³ej matki i odczu³ ulotnoœænaszego ¿ycia.To odczucie ros³o w nim i ostatecznie zaowocowa³o oœwieceniem irozwojem jego g³êbokiej filozofii.Kiedy ujrza³ dym z laseczki kadzid³a iodczu³ ulotnoœæ ¿ycia, poczu³ siê bardzo samotny.Ale to uczucie samotnoœcistawa³o siê coraz silniejsze i rozkwit³o oœwieceniem, kiedy mia³ dwadzieœciaosiem lat.A w chwili oœwiecenia wykrzykn¹³: „Nie ma cia³a i nie ma umys³u!".Kiedy powiedzia³: „nie ma cia³a i nie ma umys³u", ca³e jego istnienie sta³o siêw tamtej chwili rozb³yskiem w bezmiernym œwiecie zjawisk, rozb³yskiem, któryzawiera³ wszystko, który pokrywa³ wszystko i który mia³ w sobie olbrzymi¹jakoœæ.Zawarty by³ w nim ca³y œwiat zjawisk, absolutne, niezale¿ne istnienie.To by³o jego oœwiecenie.Zaczynaj¹c od samotnego odczucia ulotnoœci ¿ycia,osi¹gn¹³ potê¿ne doœwiadczenie jakoœci swojego istnienia.Powiedzia³:„Porzuci³em umys³ i cia³o".Poniewa¿ myœlisz, ¿e masz cia³o i umys³, odczuwaszsamotnoœæ, ale kiedy sobie uprzytomnisz, ¿e wszystko jest po prosturozb³yskiem w bezmiernym wszechœwiecie, staniesz siê bardzo silny, a twojeistnienie stanie siê bardzo znacz¹ce.Takie by³o oœwiecenie Dogena i taka jestnasza praktyka.NATURALNOŒÆ„Ka¿dy wydania siê z nicoœci, chwila za chwil¹.To prawdziwa radoœæ ¿ycia".Istnieje du¿e nieporozumienie co do pojêcia naturalnoœci.Wiêkszoœæprzychodz¹cych do nas ludzi wierzy w jak¹œ wolnoœæ czy naturalnoœæ, ale ichrozumienie jest tym, co nazywamy dzinen ken gedo, czyli naturalnoœci¹heretyck¹.Dzinen ken gedo oznacza, ¿e nie ma potrzeby przestrzegania form, topo prostu rodzaj „polityki luzu" czy niedba³oœci.Oto co jest naturalnoœci¹ dlawiêkszoœci ludzi.Ale nie jest to naturalnoœæ, o jak¹ nam chodzi.Jest toraczej trudne do wyjaœnienia, ale naturalnoœæ, pak myœlê, jest pewnympoczuciem niezale¿noœci od wszystkiego lub dzia³aniem, które jest oparte nanicoœci.Coœ, co wynika z nicoœci, jest naturalnoœci¹, tak jak ziarno czyroœlina wychodz¹ca z ziemi.Ziarno nie ma ¿adnego wyobra¿enia, ¿e jest jak¹œszczególn¹ roœlin¹, ale posiada swój w³asny kszta³t i jest w doskona³ejharmonii z ziemi¹, ze swoim otoczeniem.Kiedy roœnie, w miarê up³ywu czasuwyra¿a swoj¹ naturê.Nic nie istnieje bez formy i koloru.Ka¿da rzecz,cokolwiek by to by³o, ma jak¹œ formê i kolor.Ta forma i kolor s¹ w doskona³ejharmonii z innymi istotami.I nie ma ¿adnego k³opotu.Oto co rozumiemy przeznaturalnoœæ.Roœlinie czy kamieniowi bycie naturalnym nie sprawia k³opotu.Ale my mamypewien k³opot, w rzeczy samej wielki k³opot.Bycie naturalnym jest czymœ, nadczym musimy pracowaæ.Kiedy to, co robisz, wyp³ywa po prostu z nicoœci,doznajesz ca³kowicie nowego uczucia.Kiedy na przyk³ad jesteœ g³odny, zjedzenieczegoœ jest rzecz¹ naturaln¹.Czujesz siê naturalnie.Ale kiedy spodziewaszsiê zbyt wiele, to zjedzenie jednego kawa³ka nie jest naturalne.Nie masz¿adnego nowego odczucia.Nie potrafisz tego doceniæ.Prawdziw¹ praktyk¹ zazen jest siedzieæ tak, jakby siê pi³o wodê, kiedy jest siêspragnionym.Oto naturalnoœæ.Zdrzemn¹æ siê, gdy jest siê bardzo œpi¹cym, jestca³kowicie naturaln¹ rzecz¹.Ale zdrzemn¹æ siê po prostu dlatego, ¿e jesteœleniwy, tak jakby zdrzemniêcie siê by³o ludzkim przywilejem, nie jestnaturalnoœci¹
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Darmowy hosting zapewnia PRV.PL