[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.O Subhuti, jeœli ktoœ mówi, ¿e Tathagata przychodzi lub odchodzi, siedzi czyle¿y, ten nie rozumie tej nauki.A dlaczego? Poniewa¿ TATHAGATA nie ma ¿adnegosk¹d, ¿adnego dok¹d, i dlatego jest zwany Tathagat¹.Jak myœlisz Subhuti, gdyby mê¿czyzna lub kobieta wielkiej cnoty starli na prochwszystkie œwiaty Wszechœwiata, to czy wiele by³oby cz¹stek prochu?Odrzek³ Subhuti: Wiele, wiele, o Czczony przez Œwiat.A dlaczego? Bowiem jeœliby rzeczywiœcie istnia³y, Budda nie mówi³by o cz¹stkach prochu.A dlaczego?Poniewa¿ gdy Budda mówi o cz¹stkach prochu, to nie istniej¹ one, lecz s¹ tylkozwane cz¹stkami prochu.O Czczony przez Œwiat, gdy Tathagata mówi o œwiatach,nie istniej¹ one, lecz s¹ tylko zwane œwiatami.A dlaczego? Poniewa¿ gdybyrzeczywiœcie istnia³y by³yby w³aœnie zbiorami.Tathagata jednak mówi ozbiorach, ¿e nie istniej¹, lecz s¹ tylko zwane zbiorami.O Subhuti, o tym co zwane jest zbiorem nie sposób mówiæ, lecz zwyk³y cz³owiekma pragnienie i przywi¹zanie ku takim rzeczom.Jak myœlisz Subhuti, gdy ktoœ mówi "Budda g³osi pogl¹dy o jaŸni, istocie, duszyi osobie", to czy ktoœ taki rozumie moj¹ naukê?O nie, Czczony przez Œwiat, ktoœ taki nie rozumie.A dlaczego? Bowiem Tathagatag³osi i¿ pogl¹dy o jaŸni, istocie, duszy i osobie nie istniej¹, lecz s¹ tylkozwane pogl¹dami na jaŸñ, istotê, duszê i osobê.O Subhuti, ten kto rozwija Umys³ Najwy¿szego Oœwiecenia tak w³aœnie powinienznaæ, widzieæ, wierzyæ i rozumieæ.Powinien uniezale¿niæ siê w swym umyœle odpercepcji rzeczy.O Subhuti, o tych tak zwanych kszta³tach rzeczy Tathagatag³osi i¿ nie istniej¹, lecz ¿e s¹ tylko zwane kszta³tami rzeczy.O Subhuti, gdyby ktoœ przez niezliczone eony sk³ada³ w darze siedem skarbów wiloœci wystarczaj¹cej do wype³nienia wszystkich œwiatów, i gdyby z drugiejstrony mê¿czyzna lub kobieta wielkiej cnoty rozwinêli Umys³ Bodhi, przyjêli,zatrzymali w umyœle, czytali i recytowali choæby jedn¹ gathê z tej sutry iprzedstawiali j¹ innym, to ich zas³ugi przewy¿szy³yby tamte.A w jaki sposóbpowinni nauczaæ innych? Przez nauczanie tego bez przywi¹zania do formy, wniezmiennoœci absolutu.Przeto:Jak gwiazdy, b³¹d widzenia, czy jak lampê,Jak z³udn¹ zjawê, krople rosy, bañkê piany,Jak œnienie, b³yskawicê, lub jak chmurê,Ogl¹daj uwarunkowane.Gdy Budda skoñczy³ wyk³adaæ t¹ sutrê, starszy Subhuti, wraz z mnichami,mniszkami, œwieckimi braæmi i siostrami, wraz z ca³ymi œwiatami dewów, ludzi iasurów, s³uchaj¹cymi jego nauki, wszyscy zostali wype³nieni radoœci¹, wierzyliw ni¹, przyjêli i przestrzegali
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Darmowy hosting zapewnia PRV.PL