[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Naucz¹ siê dawaæ, niczego w zamian nieoczekuj¹c.Niezale¿ni Pomocnicy to m.in.: Matka Teresa, Cher, Marilyn Monroe i LeoBuscaglia.OSOBOWOŒÆ # 3: GRACZ, CZ£OWIEK SUKCESUOsobowoœæ trzecia patrzy na œwiat przez pryzmat niezawodnoœci i sukcesu.Podczas gdy Dwójki poszukuj¹ akceptacji otoczenia poprzez utrzymywanie swejatrakcyjnoœci i niesienie pomocy, Trójki pragn¹ uznania w oczach podobnychsobie ludzi i staraj¹ siê je zdobyæ poprzez ciê¿k¹ pracê, niezawodnoœæ iodnoszenie sukcesów.Trójki to osobowoœci chyba najbardziej w kulturze pó³nocno-amerykañskiejpodziwiane.S¹ wœród nich biznesmeni, akwizytorzy, poœrednicy, dyrektorzy,organizatorzy, liberalni intelektualiœci, yuppies, specjaliœci od „ofertwi¹zanych" i manipulanci massmediów.Lubi¹ nieprzerwanie dzia³aæ.S¹agresywnymi, przekonywaj¹cymi i dobrze siê prezentuj¹cymi graczami-aktorami,potrafi¹cymi bezblêdnie odgrywaæ sw¹ rolê (równie¿ duchow¹), a tak¿e ci¹gn¹æj¹ do samego koñca - uwieñczonego sukcesem rezultatu.Pu³apk¹, w któr¹ daj¹ siê wci¹gn¹æ, jest - tak jak w przypadku Dwójek -uzale¿nienie od innych; ci¹g³e poszukiwanie potwierdzenia w³asnej wartoœci wotoczeniu zewnêtrznym, bez wzglêdu na to, jak dobrze im siê powodzi.Musz¹wiêc wci¹¿ na nowo wygrywaæ.Iloœæ sukcesów jest dla nich równie wa¿na jak ichjakoœæ, dlatego ci¹gle poszukuj¹ nowych wyzwañ, nowych okazji do wykazania siê.W czêsto u¿ywanej, popularnej terminologii stresu zalicza siê je do osobowoœcitypu A.W stanach wewnêtrznego rozbicia popadaj¹ w apatiê i odrêtwienie; trac¹energiê i motywacjê do dzia³ania - osi¹gaj¹ stan nazywany syndromemEpsteina-Barra albo „gryp¹ yuppies".Kluczem do sukcesu, a zarazem najwiêksz¹ zalet¹, jest ich olbrzymie poczucieodpowiedzialnoœci.Dziêki umiejêtnoœci ca³kowitego uto¿samienia siê zodgrywan¹ rol¹, zarówno praca jak i pe³nione funkcje pozwalaj¹ im odnosiæ sporesukcesy.P³ac¹ za to utrat¹ duszy.Trac¹ kontakt z g³êbszym poziomem siebie,czêsto ca³kowicie przekreœlaj¹c mo¿liwoœæ istnienia czegokolwiek poza tym, como¿na zobaczyæ na powierzchni.Dlatego te¿ zazwyczaj sk³aniaj¹ siê kumaterializmowi.Jak od „¿ycia wewnêtrznego" Trójki bardziej ceni¹ odgrywan¹ przez siebie rolê,tak od ¿ycia rodzinnego wa¿niejsza dla nich jest praca.Dlatego mnóstwo czasuzwykli spêdzaæ poza domem.Medytacja wgl¹du rzadko budzi ich zainteresowanie.Trudno jest im znieœæbezruch i pogr¹¿enie w ciszy, a perspektywa zagl¹dania w ciemne i tajemniczezakamarki swej istoty bez natychmiastowych op³acalnych rezultatów, nie wydajeim siê w najmniejszym stopniu zachêcaj¹ca.Potrzebuj¹ ci¹g³ych dowodów„¿yciowego sukcesu".Jeœli poœwiêcaj¹ siê duchowoœci, to zazwyczaj wpowi¹zaniu z innymi celami.Kilka lat temu pewien mê¿czyzna, który okaza³ siê Trójk¹, poprosi³ mnie o kilkalekcji medytacji wgl¹du.Twierdzi³, ¿e w pozosta³ych dziedzinach ¿ycia osi¹gn¹³sukces, przysz³a wiêc pora, by zaj¹æ siê sfer¹ duchow¹.Po zaledwie dziesiêciuminutach medytacji siedz¹cej, zacz¹³ g³oœno krzyczeæ.Po zakoñczonej sesjipowiedzia³ mi, ¿e prze¿y³ najbardziej przera¿aj¹ce doœwiadczenie w swym ¿yciu.Kiedy spyta³em, co go tak przerazi³o, odpar³: „Siedzenie bez ruchu.Nigdywczeœniej tego nie robi³em." Nie zg³osi³ siê na drug¹ sesjê, gdy¿ sw¹ próbêmedytacji uzna³ za „ca³kowite niepowodzenie".Wola³ zapewne poszukaæ czegoœbardziej „odpowiedniego".Trójki powinny zwolniæ tempo i postaraæ siê spojrzeæ dalej, poza kreowany obrazsiebie, poza zadowolenie z osi¹gniêæ.Stosunki z ludŸmi i ¿yciem w ogólewymagaj¹ du¿o trwalszych fundamentów ni¿ laury i oklaski.Trójkom trudno tojednak zrozumieæ, poniewa¿ za odgrywanie swych ról s¹ sowicie wynagradzaneprzez spo³eczeñstwo.Ci Gracze, którzy zdo³aj¹ zrobiæ pierwszy krok na drodzedo równowagi, zwykle poszerzaj¹ swe pole widzenia poœwiêcaj¹c wiêcej uwagirodzinie i ca³emu spo³eczeñstwu.Zaczynaj¹ zagl¹daæ pod powierzchniê,przebijaj¹ siê wzrokiem przez swój image, który dot¹d tak troskliwiepielêgnowali.Do s³ynnych Trójek nale¿¹: Laurence Olivier, Walt Disney, Werner Erhard(za³o¿yciel EST) oraz Ron Hubbard (pisarz SF, za³o¿yciel Koœcio³aScjentologii).OSOBOWOŒÆ #4: TRAGI-ROMANTYK, ARTYSTAZwodniczym pryzmatem Czwórek jest racjonalizowanie.Usi³uj¹ one doszukaæ siêsensu w swym ¿yciu poprzez ci¹g³e rozpamiêtywanie przesz³oœci, zastanawianiesiê, w którym miejscu pope³ni³y b³¹d i w jaki sposób mog³yby go naprawiæ wprzysz³oœci.Wydaje im siê, ¿e zosta³y przez ¿ycie skazane na nieszczêœliw¹,pe³n¹ strat, samotn¹ egzystencjê.Pogr¹¿anie siê w poczuciu nieszczêœcia czêsto powoduje u nich depresjê imelancholiê.Ta ostatnia jest dla nich doœwiadczeniem gorzkim, a zarazems³odkim, którym mog¹ siê upajaæ nadaj¹c mu czêsto artystyczny lub literackiwyraz.Choæ melancholia jest zmor¹ ich ¿ycia, s¹ do niej mocno przywi¹zane,poniewa¿ pozwala im czuæ siê jednostkami wyj¹tkowymi i twórczymi.Czwórki to osobowoœci artystyczne i twórcze, mi³oœnicy wszystkiego, cowyszukane i niepospolite.Uwa¿aj¹ siê za osoby w ten czy inny sposóbwyró¿niaj¹ce siê z szarego t³umu.S¹ atrakcyjne i imponuj¹ce, choæ raczejwynios³e; uchodz¹ za arbitrów „dobrego smaku", ale raczej ekstrawaganckiego iniekonwencjonalnego.Wœród Czwórek znaleŸæ mo¿na wielu pisarzy, malarzy, znanych osobistoœci œwiatamody i innych cz³onków spo³ecznoœci twórczej.Ustanawiaj¹ nowe kanony, czêstouto¿sa-miaj¹c swe tworzenie z cierpieniem.Nagrody Japonii i Angliiprzybieraj¹ wyraŸne cechy osobowoœci czwartej; charakteryzuje je silnatradycja literacka, dramaturgiczna, arystokracja znaj¹ca lepsze czasy, troskao wytwornoœæ i elegancjê, a tak¿e przeœwiadczenie o tym, ¿e s¹ niezrozumiane iniedoceniane
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Darmowy hosting zapewnia PRV.PL