[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.REWOLUCJARewolucja jako zjawisko oznacza haos, gwa³town¹ zmianê w³adzy i œmieræ setektyœ.ludzi, nie zale¿nie po której stronie bedzêdziemy szukaæ prawdy –rewolucjonistów czy obroñców starego systemu.Rewolucja wydaje siê byæ jednymwielki paradoksem – rewolucjoniœci walcz¹ o realizacjê wielkich, szczytnychhase³ przy zastosowaniu metod zaprzeczaj¹cym gloszonym zasadom.Paradoksalnejest równie¿ to , ¿e w zasadzie ka¿d¹ rewolucjê z gruntu mo¿na uznaæ za z³a iutopijn¹, gdy¿ zak³ada ca³kowit¹ destrukcjê starego porz¹dku, uznanie go wca³oœci za z³y i bezwartoœciowy i budowê nowego œwiata, opartego na lepszychzasadach, które maj¹ gwarantowaæ ludziom szczêœcie.Historia pokazuje, ¿e takiemyœlenie jest mrzonk¹, która mo¿e rodziæ tragiczne skutki.Odk¹d w historiiistnia³y rewolucyjne przewroty, literatura nie pozostawa³a wobec nich obojêtna.Zygmunt Krasiñski zdawa³ sobie sprawê, ¿e rewolucja jest dziejow¹koniecznoœci¹, ale nie móg³ siê z ni¹ pogodziæ, gdy¿ nios³a zag³adê staregoœwiata i dawnych wartoœci.Obraz rewolucji rosyjskiej z 1917 roku odnajdujemy wpowieœci S.Zeromskiego Przedwioœnie.Miêdzywojenny dramat witkacego Szewcyrównie¿ pokazuje rewolucjê.Katastroficzn¹ obraz rewolucji przedstawi³astanis³aw Mro¿ek w dramacie Tango.Autor ocenia, ¿e jest ona zwyciestwem tepej,bezmyslnej si³y, dzie³em straszliwej przemocy.W ocenie wielu twórcówliterackich rewolucja jest dziejow¹ koniecznoœci¹, jednak z drugiej strony wutworach swych ostrzegaj¹, ¿e nie przyniesie nic nowego, ¿e bêdzie to tylkozmiana ról.RomantyzmNie-Boska komedia Zygmunt Krasiñski W cz.III oraz we fragmentach wstêpu doniej autor dok³adnie scharakteryzowa³ rewolucjonistów oczekuj¹cych nadecyduj¹c¹ rozprawê z arystokracj¹, która schroni³a siê w Okopach ŒwiêtejTrójcy.We fragmencie czwartym i ósnym wstêpu przedstawione zosta³o obozowiskorewolucjonistów, którzy oczekuj¹ na przybycie swego przywódcy Pankracego.Krasiñski bardziej wnikliwie charakteryzuje i ocenia rewolucjonistów i ichhas³a w cz.III, a dok³adnie w scenach ukazuj¹cych wêdrówkê hrabiego Henrykaprzez obóz rewolucji, który przera¿a swoim wygl¹dem.Rewolucja przedstawiona wNie-Boskiej Komedii jest powszechna i totalna, wymierzona przeciwkowszystkiemu, co dot¹d istnia³o.Choæ Krasiñski dostrzega w rewolucjonistachsi³e i zapa³, to jednak, jego zdaniem, nie s¹ oni w stanie stworzyæ nowegoœwiata.Rewolucja zniszczy³a stary œwiat i jego dorobek, ala sama na to miejscenie stworzy³a niczego.Krasiñski uwa¿a te¿, ¿e rewolucja nosi w sobie znamionaw³asnej klêski.Jeszcze bowiem nie odnios³a w³asnego zwyciêstwa, a ju¿ widocznes¹ tendencje do tworzenia siê nowej arystokracji.Krasiñski przestrzega przedrewolucj¹, widz¹c w niej si³ê, która przyniesie zag³adê, zdaje sobie równie¿sprawê, ¿e jest ona nieunikniona.Jest koniecznoœci¹ dziejow¹, konsekwencj¹wystêpków arystokracji, która nie jest ju¿ w stanie stworzyæ niczego nowego idlatego powinna oddaæ swoja w³adzê w rêce ludu.Rewolucja nie jest dzie³emboskim, lecz ludzkim.Wed³ug autora œwiat rozwija siê w kolejnych cyklach, zktórych ka¿dy koñczy siê kataklizmem.Nie-boska komedia jest w³aœnie takimprze³omem epok.Nastêpuje zwyciestwo rewolucjonistow, gina obroñcy OkopówŒwiêtej Trójcy.Upada stary œwiat, a wprowadzany przez rewolucjê porz¹dekzapowiada kompletn¹ katastrofê.xx-leciePrzedwioœnie Stefan ¿eromski, dostrzegaj¹c w Polsce, konflikty spo³eczne,nierównoœæ i wyzysk, narastaj¹c¹ sympatiê do ideologii komunistów, stara³ siêostrzec rodaków przed groŸb¹ komunistycznej rewolucji, nios¹c¹ zbrodnie iniesprawiedliwoœæ.Aby wnikliwie ukazaŸ, czym w istocie jest rewolucja i jakies¹ jej konsekwencje, ¿eromski kreœli obraz codziennego ¿ycia tysiêcymieszkañców Baku, ich tragedii i prze¿yæ.Przedwioœcnie nie przedstawiadok³adnego przebiegu rewolucji w rosji, zwraca tylko uwagê na niektóre jejelementy i na skutki.W Baku znikaj¹ towary z pó³ek, zamykane s¹ sklepy ibanki.Zaczyna siê konfiskata drogocennych rzeczy i maj¹tków ludzi.W mieœcienie by³a rzadnej w³adzy, panowa³a anarchia.Zeromski przestrzega wspó³czesnychprzed rewolucj¹, ¿e zamiast oczekiwanej równoœci i sprawiedliwoœci, przynosiona rzezie, mordy, nedzê i bezprawie, stwarza okazjê do porachunków pomiêdzynarodowosciami, wyzwala w ludziach najgorsze instynkty.Gdy jesieni¹ 1917 falarewolucji dociera do Baku.Cezarego, wówczas siedemnastoletniego ch³opaka,urzekaj¹ jej has³a.Wolnoœæ oznacza dla niego uwolnienie siê od obowi¹zkówszkolnych i domowych, ¿ycie barwne i pe³ne przygód.Cezary poprzezzaanga¿owanie siê z sprawy rewolucji, zaniedbujê matke, która w tych czasachwielki wysi³kiem utrzymuje jedynaka.Za udzielenie pomocy rosyjskiejarystkoratce i ukrywanie kosztownoœci pani Barykowa zosta³a skazana na ciê¿kieroboty w porcie i nied³ugo zmar³a.Choæ wstrz¹sne³a Cezarym œmieræ matki orazkradzie¿ obraczki z jej palca, dalej uwa¿a³, ¿e rewolucujny przewrót jestdziejow¹ koniecznoœci¹.Wkrótce w Baku ujawnia siê konflikt Tatarów i Ormian,rozpoczynaj¹ siê walki.Cezary poczatkowo zostaje wcielony do armii, póŸniejpracuje przy grzebaniu trupów.Stopniowo zaczyna sobie uœwiadamiaæ, ¿erewplucja to straszny i groŸny kataklizm pozbawiaj¹cy ¿ycia tysi¹ce ludzi.Cezary daje siê namówiæ na wyjazd do Polski.W drodze do Polski Cezaryuswiadamia sobie przepaœæ pomiedzy szczytnymi has³ami rewolucji arzeczywistoœci¹.Podobne refleksje dotycz¹ce rewolucjin w roscji i jejnastêpstw pojawiaj¹ siê w 2 i 3 czêœci Przedwioœnia.Ideologii komunistycznejnie dostrzega ani w armii sowieckich ¿o³nierzy id¹cych na Polskê ami tu¿ powojnie sowiecko-polskiej we wszechobecnej ruinie, ani wreszcie w infromacjach zgazet czytanych przez komunistê Lulka.¯eromski przedstawia rewolucjê totaln¹,która niszczy wszystkie istniejace dot¹d wartoœci, a niczego nie tworzy.Tostraszny i groŸny kataklizm, topienie kraju we krwi niewinnych ludzi,zagro¿enie jego istnienia.Rewolucja to rzezie, g³Ã³d bezprawie, ludzkieupodlenie
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Darmowy hosting zapewnia PRV.PL