[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Jeœli przy pomocy znanych ci ju¿ technik zaczniesz inaczej, skuteczniejzapamiêtywaæ te i inne s³owa przekonasz siê, ¿e nauka jêzyka obcego mo¿e byæ³atwym, radosnym i ekscytuj¹cym zajêciem.Tak w³aœnie ucz¹ siê dzieci i takpowinni uczyæ siê doroœli, gdy¿ dzieci maj¹ tylko umys³ bardziej otwarty,bardziej uczulony na materia³ jêzykowy i nie boj¹ siê pope³niaæ b³êdów.S³uchaj¹ uwa¿niej, powtarzaj¹ i kojarz¹ nowe s³owa z tymi, które ju¿ znaj¹,naœladuj¹ je, przekrêcaj¹ i, co wa¿ne, znakomicie siê przy tym bawi¹.Zauwa¿ -bez specjalnej pomocy ani wskazówek, których rolê w swoim przypadku doroœlizdecydowanie przeceniaj¹.CZÊŒÆ III.PAMIÊÆ A MAPY UMYS£U.Rozdzia³ 22.Mapy myœli - notuj, aby zapamiêtaæWiêkszoœæ ludzi nie pamiêta tego, co zanotowali, poniewa¿ w trakcie robienianotatek wykorzystuje tylko niewielk¹ czêœæ swego umys³u.Na system tradycyjnegonotowania sk³adaj¹ siê zdania, zwroty, pisane liniowo lub w kolumnach orazwszelkiego rodzaju liczby.Ten system wykorzystuje tylko lewomózgowe mechanizmypamiêci, w których g³Ã³wn¹ rolê odgrywaj¹ s³owa, tabele, logika, porz¹dek,kolejnoœæ i liczby.Zupe³nie pominiête zostaj¹: wyobraŸnia, skojarzenia,przesada, humor i absurd, kolor, rytm, seksualnoœæ i wra¿enia zmys³owe.Nowy sposób notowania wymaga zerwania z dotychczasow¹ tradycj¹ i wykorzystanialewej i prawej pó³kuli, a wiêc i wyobraŸni z jednoczesnym u¿yciem podstawowychtechnik pamiêciowych.W tym systemie notujesz na kartce czystego papieru, naœrodku której zaznaczasz najpierw s³owo-klucz (prawa pó³kula), bêd¹ce obrazowymskrótem, kondensatem g³Ã³wnego tematu.Od tego centrum prowadzisz szereg³¹cz¹cych siê ze sob¹ linii (lewa pó³kula), wzd³u¿ których piszesz (lewapó³kula) lub rysujesz (prawa pó³kula) kolejne obrazowe s³owa-klucze lubznaki-symbole oddaj¹ce poboczne myœli i w¹tki.Z tymi liniami ³¹czysz nastêpne,jeœli trzeba, i oznaczasz je podobnie.W ten sposób dla ka¿dego tematu mo¿eszzbudowaæ wielowymiarow¹, wielopo³¹czeniow¹, twórcz¹ i kolorow¹ mapê myœli -notatki pamiêciowe.Notuj¹c w ten sposób po pierwsze zapamiêtasz niemal od razu ca³oœæ zapisanegomateria³u, poniewa¿ wielowymiarowoœæ takiej „mapy” u³atwia wykorzystanietechnik pamiêciowych, a po wtóre - bêdziesz mia³ wiêcej czasu, aby analizowaæ imyœleæ krytycznie o tym, co piszesz, utrzymuj¹c jednoczeœnie uwagê na s³owachwyk³adowcy lub czytanej ksi¹¿ce.Wiêcej o tej technice i jej zastosowaniachznajdziesz w moich ksi¹¿kach The Mind Map Book, Radiant Thinking, Use your Headi Make the Mast of your Mind.Jako przyk³ad zobacz Mapê Myœli na kolorowej planszy III, przy pomocy którejjeden z redaktorów odpowiedzialnych za korektê tej ksi¹¿ki przeorganizowa³ ipodsumowa³ ca³¹ jej treœæ.Widaæ na niej „naturalne” g³Ã³wne w¹tki: informacjepodstawowe, techniki ogólne i szczegó³owe oraz mapy myœli i ich zastosowanie wpraktyce.Dziêki s³owom-kluczom i obrazom-kluczom Mapa Myœli pozwoli ci zapamiêtaæ ca³¹ksi¹¿kê po jednym przeczytaniu, w jednym przejrzystym obrazowym ujêciu, adziêki technikom pamiêciowym i zasadom twórczego myœlenia z ³atwoœci¹uzupe³nisz j¹ o wa¿ne dla ciebie elementy.Masz sposób aby zdawaæ egzaminyœpiewaj¹co!W nastêpnych rozdzia³ach dowiesz siê jak wykorzystaæ mapy myœli w nabyciu takpotrzebnych umiejêtnoœci, jak zapamiêtywanie nazwisk i twarzy, przypominaniesobie „zapomnianej” liczby, numeru, miejsca, sprawy, skuteczne uczenie siê doegzaminów, zapamiêtywanie przemówieñ, dowcipów, wierszy, ksi¹¿ek i tak ulotnych- zdawa³oby siê - snów.Rozdzia³ 23.Zapamiêtywanie nazwisk i twarzy.Zapamiêtywanie nazwisk i twarzy to jedna z najbardziej przydatnych w ¿yciuumiejêtnoœci, a zarazem jedna z najtrudniejszych do opanowania.Przyczyna le¿yw tym, ¿e w wiêkszoœci przypadków nazwiska w ¿aden bezpoœredni sposób nie„³¹cz¹ siê” z twarz¹.W dawnych czasach by³o dok³adnie odwrotnie - systemwed³ug, którego ludziom przydawano nazwiska lub przydomki wykorzystywa³ iobrazowe skojarzenia i mechanizmy zapamiêtywania: cz³owieka stale utyt³anego wm¹ce i z bochenkiem chleba w rêkach nazywa³eœ po prostu Piekarzem, a na tego,który bez przerwy krz¹ta³ siê w swoim, lub cudzym, ogrodzie zaczyna³eœ mówiæ„pan Ogrodnik”.Ten, kto ca³y dzieñ spêdza³ przy miechach kuj¹c ¿elazo zostawa³panem Kowalem itd.Z biegiem czasu zmienia³y siê generacje i nazwiska rodowe traci³y zwi¹zek zeswoimi pierwowzorami, zapamiêtywanie nazwisk i twarzy stawa³o siê coraztrudniejsze, co ma miejsce i dzisiaj, kiedy nazwisko jako s³owo nie kojarzy namsiê w ¿aden bezpoœredni sposób z twarz¹.Problem ten rozwi¹zuj¹ dwie techniki, wzajemnie siê wspieraj¹ce.Pierwsza toswoisty „savoir-vivre”, zasady Etykiety Towarzyskiej Buzana, a druga to MetodaMnemotechniczna.ZASADY ETYKIETY TOWARZYSKIEJ BUZANA (ZETB)Jeœli poznasz tê metodê, gwarantujê, ¿e nigdy wiêcej nie znajdziesz siê wsytuacji, w której pospiesznie przedstawiasz siê, powiedzmy, 5 nowym osobom,5-ciokrotnie powtarzaj¹c pos³usznie: bardzo mi przyjemnie, bardzo miprzyjemnie…, ale tak naprawdê poznajesz tylko 5 par butów, w które gapisz siê zza¿enowaniem, bo wiesz, ¿e nowe nazwiska prawie natychmiast wylec¹ ci z g³owy(co istotnie ma miejsce).ZETB wymagaj¹ od ciebie jedynie dwóch prostych rzeczy:zainteresowania ludŸmi, których spotykaszgrzecznoœci,co w wielu wypadkach przypomni ci podstawowe zasady dobrego wychowaniaopisywane w podrêcznikach savoir-vivre’u.Jednak co ciekawe, nawet ich autorzynie zawsze zdaj¹ sobie sprawê z tego, ¿e zasady te wymyœlono nie tylko po to,aby sformalizowaæ kontakty towarzyskie, nadaæ im ramy pewnej etykiety, alestworzyæ równie¿ podstawy przyjaznych interakcji, aby ludzie mogli siêspotykaæ, poznawaæ i zapamiêtywaæ jedni drugich.Z poni¿szych regu³, mo¿liwych do wykorzystania w ¿yciu towarzyskim, wybierzte, które uznasz za najbardziej przydatne.ZETB - KROK PO KROKUNastawienie mentalne.Zanim znajdziesz siê w sytuacji, w którejspotkasz nowych ludzi, przygotuj siê psychicznie na sukces.Wielu z nas œwiêcieprzekonanych, ¿e nie ma pamiêci do nazwisk i twarzy robi wszystko, aby to sobieudowodniæ.Natomiast jeœli „wiesz”, ¿e twoja pamiêæ staje siê coraz lepsza, ¿eupora siê z ka¿dym zadaniem, rezultaty mog¹ przyjœæ niemal natychmiast.Przedspotkaniem z nowymi ludzi wypocznij, rozluŸnij siê, uspokój umys³ i, jeœli czaspozwoli, zapewnij sobie 2 - 5 min.na przygotowanie.Obserwuj.W rozmowie z ludŸmi patrz im prosto w oczy.Nie rozgl¹dajsiê naoko³o, nie patrz na ziemiê, nie spogl¹daj w dal.W twarzy rozmówcy szukajcharakterystycznych rysów i cech.Swoisty „przewodnik fizjonomiczny” na str
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Darmowy hosting zapewnia PRV.PL