[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Niestety.Kiedy chcê okreœliæ dowoln¹ datê w tym roku, rozumujê tak: przy pomocy zak³adeki ci¹gu wyrazów talerz, Lineaker, najem, Telemach, zapamiêtujê 12 cyfr.Wiem,¿e talerz, to pierwsza niedziela stycznia i lutego, Lineker – pierwszaniedziela marca, kwietnia, maja i czerwca, najem to niedziele w lipcu, sierpniui wrzeœniu, a Telemach w paŸdzierniku, listopadzie i grudniu.Jeœli teraz chcê znaæ dzieñ tygodnia przypadaj¹cy np.9 listopada 1995 r.,listopada szukam w Telemachu.Zawarte w tym s³owie "L" podpowiada, ¿e 1-szaniedziela tego miesi¹ca wypada 5-tego, w takim razie szukanym dniem bêdzieczwartek.Jeœli w pracy przyda Ci siê znajomoœæ kalendarza na ten i przysz³y rok, weŸkalendarz i zapamiêtaj przy pomocy ³añcucha 4-5 s³Ã³w jeszcze jedn¹ 12-cyfrow¹liczbê.Mo¿esz to zrobiæ oczywiœcie dla tylu lat, ilu zechcesz, ale dla wiêcejni¿ dwóch lat nie bêdzie to zbyt praktyczne.Natomiast metod¹, któr¹ opiszê za chwilê bêdziesz móg³ okreœliæ dzieñ tygodniadla dowolnej daty ca³ego stulecia.Jest to przy okazji znakomita sztuczka pamiêciowa, we wstêpie do której mówiszprzyjacio³om i znajomym, ¿e zapamiêta³eœ ca³y kalendarz XX wieku i prosisz, abypodali Ci jak¹œ datê, która przypada na znany im dzieñ tygodnia.To oczywiœciebardzo wa¿ne, bo inaczej nie da siê sprawdziæ, czy odpowiesz dobrze, czy Ÿle.Wiêkszoœæ ludzi pamiêta dzieñ swego œlubu, obrony dyplomu, urodzin dziecka iinnych podobnych wydarzeñ, wiêc mówi¹ Ci jak¹œ datê, a Ty niemal natychmiastpodajesz, jaki by³ to dzieñ.Aby opanowaæ te sztuczkê musisz znaæ jeszcze dwie rzeczy oprócz miesi¹ca, dniai roku: charakterystyczn¹ dla danego roku liczbê, któr¹ nazwê "liczb¹ roku" ipodobn¹ liczbê dla danego miesi¹ca, a wiêc "liczbê miesi¹ca".Myœlê, ¿e najszybciej zrozumiesz istotê tej zabawy na przyk³adzie.Powiedzmy,¿e chcesz wiedzieæ, jakim dniem tygodnia by³ 3 czerwca 1948 r.Za³Ã³¿my równie¿,¿e znasz "liczbê roku" 1948 i "liczbê miesi¹ca", i ¿e s¹ to odpowiednio liczby4 i 5.A wiêc dodajesz te liczby do siebie, otrzymujesz 9, a poniewa¿ zawszeodrzucasz pe³ne siódemki (taka jest zasada), zostaje Ci 2.Tê dwójkê dodajeszdo dnia szukanej daty, wiêc 2+3, daje 5, siódemek nie odrzucasz, bo ¿adna sietu nie mieœci, a wiêc 5 pozostaje bez zmiany.I oto masz pi¹ty dzieñ tygodnia,czyli czwartek! W tym systemie pierwszym dniem tygodnia jest niedziela, drugim– poniedzia³ek, trzecim – wtorek, itd.Sobota to dzieñ siódmy lub zerowy.3czerwca 1948 roku wypad³ wiêc w czwartek.Nie s¹dŸ, ¿e jest to skomplikowane.Wpraktyce nie dodajesz nigdy liczb wiêkszych ni¿ 7."Liczby roku" lub miesi¹ca,to 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, a siódemki wyrzucasz wszêdzie, gdzie to tylko mo¿liwe.Je¿eli "liczb¹ roku" jest 5, a "liczb¹ miesi¹ca" 6, po dodaniu otrzymasz 11,ale po odjêciu 7 zostanie 4.Tylko tê czwórkê dodajesz do wyjœciowej daty ijeœli suma przekroczy 7, to znowu odrzucasz jej wielokrotnoœæ, np.przy 16odejmiesz 2x7 czyli 14, i zostaje 2.Ostatecznie wiêc dodajesz 2 i 4, a wiêcszukanym dniem tygodnia bêdzie dzieñ szósty, czyli pi¹tek (trochê to dziwniebrzmi, ale mo¿na siê przyzwyczaiæ).Kilka kolejnych przyk³adów opiszê po tym, jak zapoznasz siê z "liczbami"miesiêcy i roku oraz metod¹ jak je zapamiêtaæ.Oto liczby miesi¹ca, zawsze niezmienne:Styczeñ – 1 Lipiec – 0Luty – 4 Sierpieñ – 3Marzec – 4 Wrzesieñ – 6Kwiecieñ – 0 PaŸdziernik – 1Maj – 2 Listopad – 4Czerwiec – 5 Grudzieñ – 6W przyporz¹dkowaniu tych s³Ã³w i liczb kryje siê pewna logika, co u³atwia ichzapamiêtanie.S¹ to w³aœciwie dwa systemy.Opiszê oba, a Ty wybierz ten, któryuznasz za najlepszy, albo wymyœl w³asny.Styczeñ to pierwszy miesi¹c roku, a wiêc narzuca siê sama cyfra 1.Z lutym wi¹¿e siê porzekad³o: idzie luty, obuj buty.I luty, i buty to s³owaczteroliterowe – a wiêc 4.Marzec.Koty w marcu bardzo ha³asuj¹.Koty – 4.Kwiecieñ-plecieñ, co przeplata, trochê zimy, trochê lata.Plecieñ 7 liter, aleodrzucamy zawsze wielokrotnoœæ siedmiu, a wiêc 7 - 7 = 0.Maj – miesi¹c Stanis³awa.Stanis³aw – 9 liter.9 - 7 = 2
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Darmowy hosting zapewnia PRV.PL