[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Blisko dwadzieœcia lat po swoichdokonaniach w Lyonie, które ugruntowa³y jego s³awê, Aymar zosta³ wynajêtyprzez mieszkañców Cevennes w celu odnalezienia za pomoc¹ ró¿d¿ki ukry-waj¹cych siê protestantów, którym zarzucano morderstwo.W rezultacie dwu-nastu protestantów zosta³o aresztowanych i straconych: Que ne fut onc un sihorrible throsne.W wyra¿eniu tym mo¿na siê doszukiwaæ pewnej przesady,niemniej zas³uguje ono na dok³adniejsz¹ analizê.S³owo throsne wiêkszoœækomentatorów t³umaczy jako tron, chocia¿ w jêzyku francuskim nie ma s³owathrosne, a tron po francusku to trone.Mo¿e zatem throsne jest terminemzaczerpniêtym z Zielonego Jêzyka?W jêzyku greckim thronos ma kilka pokrewnych znaczeñ: krzes³o, krzes³owró¿ebne, a w kontekœcie prawnym - sto³ek sêdziowski.Dwa ostatnie zna-czenia maj¹ bezpoœredni zwi¹zek z czterowierszem, który dotyczy kwestiiwykorzystywania wiedzy tajemnej (w tym przypadku rabdomancji) w spra-wach prawnych.Niemniej nale¿y pamiêtaæ, ¿e s³owo to ma równie¿ znaczenie astrologicz-ne.W XVI wieku planety znajduj¹ce siê w znaku zodiaku, nad którym spra-wowa³y w³adzê, okreœlano jako zasiadaj¹ce na tronie.Tak, na przyk³ad, Saturnzasiada³ na tronie, kiedy znajdowa³ siê w znaku Kozioro¿ca, a S³oñce by³o natronie, znajduj¹c siê w znaku Lwa.W wyra¿eniu horrible throsne mo¿nazatem widzieæ odwo³anie siê do tych wyobra¿eñ.W tradycji astrologicznejpozycjê "na tronie" uznawano za pomyœln¹, za pozycjê mocy.Planeta w opo-zycji do znaku, nad którym panowa³a, uwa¿ana by³a za znajduj¹c¹ siê w s³abejpozycji; w siedemnastowiecznej astrologii po³o¿enie to okreœlano mianemwiêzienia (Carcer) albo upadku (Cadutus).W jêzyku astrologii wyra¿enie terrible throsne mo¿na rozumieæ jako wiê-zienie i widzieæ w nim aluzjê do upadku sêdziowskich i wró¿ebnych mocy.Œciganie protestantów przy wykorzystaniu wiedzy tajemnej - co doprowadzi-³o do postawienia ich przed s¹dem - by³o w przekonaniu Nostradamusanadu¿yciem.W tym kontekœcie mo¿na spróbowaæ inaczej odczytaæ zwi¹zek œw.£ucjiz przepowiedni¹.W 1692 roku w dzieñ œw.£ucji Mars znajdowa³ siê w ko-niunkcji z Saturnem w znaku Strzelca.Obie planety by³y jednoczeœnie w opo-zycji do Jowisza w znaku BliŸni¹t.Odwo³uj¹c siê do astrologii, mo¿na po-wiedzieæ, ¿e mamy w tym dniu do czynienia ze schwytaniem lub uwiêzieniem(Saturn) uciekaj¹cego przestêpcy (Mars w znaku Strzelca).Nie bêdziemy siêzajmowaæ t¹ kwesti¹ dalej, s¹dzimy jednak, ¿e w ten sposób nale¿y rozumieæuwagê w przepowiedni Nostradamusa o œw.£ucji.W takim ujêciu terrible throsne nabiera charakteru kosmicznego konfliktu,który w ziemskiej perspektywie zmaterializowa³ siê pod postaci¹ konfliktureligijnego.Czterowiersz poœwiêcony Aymarowi, podobnie jak przepowiedniadotycz¹ca losów Stuartów, dotyczy w gruncie rzeczy tragicznych zdarzeñwynikaj¹cych z nietolerancji religijnej.Œmieræ skarbnikaZ czterowiersza VII.1 dotycz¹cego XVII wieku wyj¹tkowo wydobyæ mo¿-na imiona konkretnych historycznych postaci.Pojawiaj¹ siê one ju¿ w pier-wszej linijce:L'arc du thresor par Achilles deceu,Aux procrees s~eu la quadrangulaire:Au faict Royad le comment sera s~'eu,Corps veu pendu au veu du populaire.£uk skarbnika zwiedziony przez Achillesa,Pokazany sprawcom na dziedziñcu:Na rozkaz króla przyczyny i skutki zostan¹ ukazane,Cia³o widziane wisz¹ce na oczach ludu.W s³owach L'arc du thresor widzieæ nale¿y aluzjê, wyra¿on¹ za pomoc¹Zielonego Jêzyka, do roli Concino Conciniego na dworze francuskim.Con-cini, z pochodzenia W³och, przyby³ do Francji wraz z orszakiem Marii Me-dycejskiej.W krótkim czasie uzyska³ tytu³ markiza Ancre (arc), który zapew-ni³ mu miejsce wœród francuskiej arystokracji.S³owo arc jest bardzo bliskozwi¹zane anagramatycznie z nazw¹ Ancre.Nasuwa siê domys³, ¿e Nostrada-mus, usuwaj¹c ze s³owa ancre spó³g³oskê n, w ezoteryczny sposób wskaza³na rolê, jak¹ odgrywa ona w nazwisku bohatera czterowiersza - ConcinoConcini - pojawiaj¹c siê w nim a¿ cztery razy.Markiz d'Ancre szybko wspina³ siê po szczeblach kariery i obj¹³ urz¹dpierwszego ministra, przejmuj¹c kontrolê nad skarbem pañstwa; tym samymmamy wyjaœnienie pierwszych czterech s³Ã³w czterowiersza.Rz¹dy sprawo-wane przez pozbawionego jakichkolwiek zasad moralnych Conciniego wy-wo³a³y powszechne niezadowolenie.Wœród przeciwników nowego ministrawyró¿niali siê zw³aszcza ksi¹¿ê de Conde i, co ma dla nas szczególneznaczenie, Achille de Harlay (Achilles).Achille de Harlay - baron de Sancy i zarazem biskup St Malo - cieszy³siê wyj¹tkowo dobr¹ opini¹.Powszechnie podziwiano jego hojnoœæ.Pe³ni¹cw Konstantynopolu funkcjê francuskiego ambasadora, przyczyni³ siê do wy-kupienia z niewoli tureckiej wielu chrzeœcijan.Ponad tysi¹c jeñców francu-skich odzyska³o wolnoœæ dziêki pieni¹dzom wy³o¿onym z jego w³asnej szka-tu³y.Nieopatrznie zaanga¿owa³ siê w tureckie spory dynastyczne i zosta³zmuszony do powrotu do Francji.PóŸniej przebywa³ w Anglii, próbuj¹cprzekonaæ angielski dwór do przywrócenia katolicyzmu na wyspie.Szczo-drobliwy i hojny de Harlay stanowi³ zupe³ne przeciwieñstwo zach³annegoConciniego i st¹d zapewne wziê³a siê wzmianka o nim w przepowiedni No-stradamusa.Intryguj¹ca jest niezwyk³a precyzja omawianego czterowiersza.Concinizosta³ zastrzelony przez Vitry'ego, du Halliera i Perraya na rozkaz króla (Aufaict Royal) 24 kwietnia 1617 roku.Tego te¿ dnia, po wydobyciu na jawdowodów przestêpstw ministra, jego cia³o pochowano w St-Germain-L'Auxer-rois.Nazajutrz rozsierdzony t³um wykopa³ cia³o z grobu, zaci¹gn¹³ na Pont-Neuf i powiesi³.Po wystawieniu cia³a na widok publiczny (Corps veu pendu)zw³oki rzucono na ziemiê i rozerwano na strzêpy.Na pierwszy rzut oka jeden podany przez Nostradamusa szczegó³ wydajesiê nie pasowaæ do wydarzeñ z 1617 roku.Z drugiej linijki zdaje siê bowiemwynikaæ, ¿e Concini powinien zostaæ zabity lub wystawiony na widok publi-czny na du¿ym dziedziñcu, placu (la quadrangulaire)
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Darmowy hosting zapewnia PRV.PL