[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Mog¹ one pos³u¿yæ jako punkt wyjœcia do dalszej, g³êbszej pracyterapeutycznej z dzieckiem.Jednym z czêstych pytañ osób zaczynaj¹cych pracê metod¹ We-roniki Sherborne jest problem pojawiania siê zachowañ agresyw-nych w grupie i sposobów radzenia sobie z nimi.Oczywiœcie mog¹1 zdarzaj¹ siê takie sytuacje.Terapeuta powinien wtedy daæ dzieckumo¿liwoœæ roz³adowania jego napiêcia w sposób bezpieczny i niedest-rukcyjny (tzn.nie kierowany na inne osoby).Metoda Ruchu Roz-wijaj¹cego daje mo¿liwoœæ wykorzystania ró¿nych æwiczeñ (np.si³owa-nia siê z terapeut¹) daj¹cych upust agresji.Nastêpnym krokiem tera-peuty powinno byæ zajêcie siê t¹ potrzeb¹, która prawdopodobnie le¿yu podstaw zachowania agresywnego, a wiêc byæ mo¿e potrzeb¹ bez-pieczeñstwa.Mo¿na wtedy zaproponowaæ æwiczenia w bliskim kontak-cie oraz æwiczenia ucz¹ce dziecko relaksacji.IV.Æwiczenia stosowanew metodzie Weroniki Sherborne1.WprowadzenieW swoim programie æwiczeñ ruchowych „Ruch Rozwijaj¹cy" We-ronika Sherborne wyró¿nia nastêpuj¹ce grupy æwiczeñ wspomagaj¹-cych rozwój dziecka:— "æwiczenia prowadz¹ce do poznania w³asnego cia³a,æwiczenia pomagaj¹ce zdobyæ pewnoœæ siebie i poczucie bez-pieczeñstwa w otoczeniu,æwiczenia u³atwiaj¹ce nawi¹zywanie kontaktu i wspó³pracyz partnerem i grup¹,æwiczenia twórcze.Wymienione æwiczenia mog¹ wystêpowaæ w ró¿nych formach: jakozajêcia indywidualne z jednym dzieckiem, jako zajêcia w parach, gdydoroœli æwicz¹ z dzieæmi lub starsze dzieci partneruj¹ m³odszym, lubjako zajêcia dla trzech b¹dŸ wiêkszej liczby osób.Zakres ka¿dego æwiczenia mo¿e byæ mniej lub bardziej rozszerzo-ny zgodnie z potrzebami, stopniem zaawansowania, mo¿liwoœciami.Na przyk³ad dzieci upoœledzone umys³owo wymagaj¹ wielu æwiczeñprowadz¹cych do poznania cia³a, przestrzeni, koncentracji, rozwoju,si³y oraz nawi¹zania kontaktów.Dzieci z zaburzeniami emocjonal-nymi potrzebuj¹ szczególnej pomocy w wykonywaniu æwiczeñ u³at-wiaj¹cych im uzyskanie pewnoœci siebie, pewnoœci w otoczeniu.Nale¿yzwróciæ uwagê na wyrobienie umiejêtnoœci koncentracji uwagi orazzdolnoœci nawi¹zywania i pog³êbienia kontaktów z innymi, na osi¹-58ganiê wzajemnego zaufania przez „opiekê" nad wspólæwicz¹cym orazoddanie siê samemu pod opiekê partnera.Dzieci nadpobudliwe musz¹czuæ opiekê osoby pracuj¹cej z nimi.Musz¹ czuæ siê niejako w œrodkuzainteresowania.Pocz¹tkowo mog¹ oponowaæ i wtedy zachêta powin-na byæ zdecydowana, ale jednoczeœnie serdeczna.Jêzyk u¿ywany przezprowadz¹cego powinien byæ dostosowany do grupy, z jak¹ pracuje.Poni¿ej zostan¹ omówione kolejne grupy æwiczeñ wraz z podaniemkonkretnych przyk³adów.2.Æwiczenia prowadz¹ce do poznania w³asnego cia³aPodstawow¹ potrzeb¹ ka¿dego cz³owieka jest poznanie w³asnegocia³a oraz umiejêtnoœæ kontrolowania go.W rozwoju wiedzy o w³a-snym ciele mo¿na wyró¿niæ kolejne etapy: wyczuwanie w³asnego cia³a,a nastêpnie nazywanie czêœci cia³a, przez co utrwala siê wiedzao naszym ciele.Na tej podstawie mo¿e wykszta³ciæ siê œwiadomakontrola cia³a i jego ruchów, a zatem i naszego zachowania.Do najwa¿niejszych czêœci cia³a, których poznanie i opanowaniepowinno nast¹piæ jak najwczeœniej, nale¿¹: stopy, kolana, uda, nogi.S¹one szczególnie wa¿ne, gdy¿ spe³niaj¹ rolê niejako filarów dŸwigaj¹-cych ciê¿ar naszego cia³a, tworz¹ fizyczn¹ ca³oœæ z pod³o¿em, poktórym st¹pamy.Kontrola ich jest niezbêdna do utrzymania pe³nejrównowagi cia³a.59Przyk³ady æwiczeñ (æwiczenia indywidualne)Wyczuwanie brzucha, pleców, poœladkówWyczuwanie nóg i r¹kWyczuwanie kolan — siedz¹c:62Wyczuwanie twarzy — siedzenie w kole3.Æwiczenia pozwalaj¹ce zdobyæ pewnoœæ siebiei poczucie bezpieczeñstwa w otoczeniuÆwiczenia te s¹ œciœle zwi¹zane z wczeœniej opisanymi (poprzedniejkategorii), nale¿y bowiem znaæ siebie, mieæ pewnoœæ w dzia³aniu, aby³atwiej nawi¹zywaæ kontakt z innymi.Æwiczenia te umo¿liwiaj¹ po-znanie otoczenia, dziêki czemu mo¿emy czuæ siê swobodnie i nieobawiaæ siê go.Je¿eli bowiem nie udaje nam siê korzystaæ z „prze-strzennej wolnoœci", stajemy siê niejako zahamowani w swoich dzia³a-niach, czêsto przestraszeni, niechêtni do przeciwstawiania siê nowymsytuacjom, wyizolowani.63Charakterystyczn¹ cech¹ dla tej grupy æwiczeñ jest ich wykonywa-nie na pod³odze (np.æwiczenia polegaj¹ce na przemieszczaniu siê)
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Darmowy hosting zapewnia PRV.PL