[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Œwiat to napisana boska rêk¹ ksiêga, w której ka¿da istota jest s³owem, pe³nymukrytego sensu.„Wszelkie stworzenie jest cieniem prawdy i ¿ycia" (Honoriusz zAugustodunum).Ró¿a, go³¹b, szlachetny kamieñ — s¹ to wszystko nader wa¿nesymbole religijne.Lew jest symbolem ewangelisty œw.Marka, orze³ — œw.Jana, cz³owiek — œw.Mateusza, cielec — œw.£ukasza.Ale wszystkie te istoty s¹ równoczeœniesymbolami Chrystusa w czterech decyduj¹cych momentach jego ¿ycia: Jezus —„zrodzony jako cz³owiek, zmar³ jako cielec ofiarny, zmartwychwsta³ jako lew,poszybowa³ jako orze³".Te same istoty s¹ te¿ symbolami cnót ludzkich.Symbol, zdaniem Hugona od œw.Wiktora (XII wiek), to po³¹czenie formwidzialnych w celu demonstrowania rzeczy niewidocznych.Ale „demonstrowanie",o jakim mówi Hugon, nie jest w³aœciwie ani dowodem, ani objaœnieniem, i wogóle nie stanowi przeciwstawienia i objaœnienia pojêæ, lecz jest bezpoœrednimwyra¿eniem rzeczywistoœci, której nie mo¿na obj¹æ rozumem.1 Jak z tego wynika,symbolizm w œredniowieczu wcale nie by³ tylko ja³ow¹ igraszk¹ umys³u.Przedewszystkim, jak to podkreœla³ P.Bicilli, rzeczy „nie zwyczajnie mog¹ s³u¿yæjako symbole, nie my wk³adamy w nie symboliczn¹ treœæ; one s ¹ symbolami, ipoznanie ich sprowadza siê po prostu do odkrycia ich istotnej treœci".2 Takwiêc symbol nie jest czymœ subiektywnym, ale obiektywnym, ogólnoznacz¹cym.Droga do poznania œwiata prowadzi przez zrozumienie symboli, ich ukrytegosensu.Symbolizm œredniowieczny stanowi wiêc œrodek intelektualnego opanowaniarzeczywistoœci.Dlaczego jednak „rozumienie" przybra³o tak¹ w³aœnie formê? Wynika³o to byæmo¿e st¹d, ¿e œwiat nie by³ postrzegany w ruchu i rozwoju, jego fundamentyzdawa³y siê byæ niewzruszone.Nie czas, lecz wiecznoœæ stanowi³a kategoriêokreœlaj¹c¹ œwiadomoœæ, gdy¿ czas by³ miernikiem ruchu, podczas gdy wiecznoœæoznacza³a trwa³oœæ.Zmiany, jeœli nastêpuj¹, s¹ tylko powierzchowne, przyczym nowe rzadko zyskuje aprobatê.Skoro ^ wiêc problemy zmiennoœci niedominowa³y w psychice ludzi œredniowiecznych, to zwi¹zki miêdzy zjawiskaminie stanowi³y dla nich zespo³u przyczyn i skutków, które nale¿a³oby zbadaæ isprawdziæ.Najprawdopodobniej œwiat widzieli jako jednoœæ, której czêœci s¹po³¹czone symbolicznymi analogiami.Dlatego te¿ wyjaœnienie przyczynoweodgrywa³o drugorzêdn¹
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Darmowy hosting zapewnia PRV.PL