[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.O wiele ³atwiej tego dokonaæ, jeœli ty sam doskonale znasz materia³.Mo¿eszwówczas wejœæ do sali gotowy za reagowaæ na wszystko, co150mo¿e siê wydarzyæ.Twój umys³ jest dostatecznie wyposa¿ony, aby s³u¿yæ ci nawszystkich p³aszczyznach, bez koniecznoœci œwiadomego myœlenia o materiale.Toparadoks, ¿e jeœli mniej koncentrujesz siê na treœci, ³atwiej ci j¹ przekazaæ.Zaufaj swojej nieœwiadomej kompetencji - pod warunkiem jednak, ¿e odrobi³eœpracê domow¹.Oto dwa kolejne aspekty treningu.Po pierwsze, musisz zwracaæ uwagê na œwiatzewnêtrzny.Wydaje siê to oczywiste - jak nawi¹zaæ kontakt, przeœledziæ cele iprzyst¹piæ do mnóstwa innych spraw, nie widz¹c, co dzieje siê w grupie? Czêstojednak ³apie siê trenerów na takim skupieniu nad materia³em, ¿e nie reaguj¹ onina pytania grupy.Chocia¿ czasem mo¿esz mieæ k³opot z odpowiedzi¹ na trudnepytanie, podczas treningu powinieneœ unikaæ tego rodzaju sytuacji.Drugim aspektem jest zaanga¿owanie w uczenie siê.Je¿eli potrafisz nauczyæ siêzdobywania wiedzy i uczyæ kogoœ tego samego, twoje treningi bêd¹ zawsze udane.Daj g³odnej osobie rybê, a dostarczysz jej pokarmu na jeden dzieñ.Naucz j¹,jak ³owiæ ryby, a nakarmi siebie i innych.Naucz kursantów, jak siê uczyæ, astworzysz rosn¹c¹ obfitoœæ.Jedn¹ z motywacji napisania tej ksi¹¿ki by³obogactwo strategii „uczenia siê uczenia", które NLP czyni coraz bardziejdostêpnym.Nieœwiadome uczenie siêGdy przeczytasz tê czêœæ, miej na uwadze, ¿e ludzie ucz¹ siê dwoma ró¿nymisposobami: œwiadomie i nieœwiadomie.Œwiadoma uwaga trenuj¹cych anga¿uje siêprzewa¿nie w zrozumienie materia³u, podczas gdy wiele innych rzeczy przyswajaj¹oni na poziomie nieœwiadomym.Jedn¹ z umiejêtnoœci trenerskich jest zdobywaniepewnoœci, ¿e wa¿ne czêœci materia³u s¹ przyswajane nieœwiadomie.Niektórzy trenerzy twierdz¹, ¿e trening dostarcza rozrywki œwiadomemu umys³owii uczy umys³ nieœwiadomy.Gdy trening przekazuje umiejêtnoœci, mo¿e siêzdarzyæ, i¿ nadmiar myœlenia i analizowania koliduje z uczeniem siê przezwykonywanie czynnoœci.O wiele lepiej prowadziæ trening, który osoby ucz¹ce siêopuszczaj¹ z jak¹œ umiejêtnoœci¹, nawet je¿eli nie s¹ ca³kiem pewne przyczyn,ni¿ trening, którego uczestnicy pozostan¹ niezdolni do wykonywaniaumiejêtnoœci, chocia¿ dobrze je rozumiej¹.To jest w³aœnie niebezpieczeñstwoprzesadnego151uczenia œwiadomego umys³u.Osoby trenuj¹ce koñcz¹ trening, maj¹c pojêcie omateriale, ale nie bardzo wiedz¹, co z tym zrobiæ.Powinny uczyæ siênieœwiadomie w trakcie treningu.Jedyne pytanie to: „Czego siê ucz¹ i czyrealizuj¹ czêœæ wspólnych celów kursu?"Stwarzanie mo¿liwoœci wyboruNie ma jedynego w³aœciwego sposobu prowadzenia treningu.W tej czêœci ksi¹¿kiznajdziesz wiele ró¿nych idei.Naszym celem jest daæ wam wiele mo¿liwoœciwyboru.Wykorzystaj je, je¿eli s¹ przydatne, udoskonal je, je¿eli ci nie s³u¿¹,i stwórz wiêcej w³asnych.Trening, podobnie jak czytanie ksi¹¿ki, trwa przezd³u¿szy czas i musi przebiegaæ w pewnej kolejnoœci.Elementy treningu pasuj¹ dosiebie jako ca³oœæ, która jest czymœ wiêcej ni¿ sum¹ poszczególnych czêœci, takjak elementy uk³adanki tworz¹ obraz, którego nie mo¿na wyobraziæ sobie napodstawie jednego kawa³ka.W tej czêœci uk³adamy i wydzielamy wzory w pewnej kolejnoœci, aby uczyniæ je³atwiejszymi do zrozumienia.Oczywiœcie, wszystkie nasze idee ³¹cz¹ siê ze sob¹jak czêœci uk³adanki.Nasz¹ intencj¹ jest lansowanie wa¿nych elementówpomyœlnego treningu i ukazanie ich waszej œwiadomej uwadze.Podajemy przyk³adywykorzystania tych umiejêtnoœci i przy okazji zachêcamy was do stawianiapytañ:Jak jeszcze mo¿na o tym pomyœleæ?Jak wdro¿yæ ten wzór?Jaki jest najlepszy sposób wykorzystania tego pomys³u?CZÊŒÆ TRZECIA - PRZEGL¥DG³Ã³wne punkty• Szeœæ podstawowych umiejêtnoœci z dziedziny szkolenia oddzia³uje na wszystkiepozosta³e:~ G³Ã³wne umiejêtnoœci w dziedzinie treningu:~ Ró¿norodny opis przez zmianê punktów widzenia.~ Nawi¹zywanie i utrzymywanie kontaktu z grup¹.~ Osobista spójnoœæ, sztuka przekazywania spójnych informacji.152~ Ci¹g³e ustalanie i œledzenie celów.~ Utrzymywanie siebie w dobrym stanie emocjonalnym.- Tworzenie u trenuj¹cych stanu sprzyjaj¹cego uczeniu siê.Aby umiejêtnoœci mog³y zadzia³aæ, musisz skierowaæ swoj¹ uwagê na zewn¹trz.ProwadŸ trening i myœl na dwóch p³aszczyznach: uczenia siê i uczenia siê, jaksiê uczyæ.To, czego ludzie ucz¹ siê nieœwiadomie, jest przynajmniej tak wa¿ne jak to, copoznaj¹ œwiadomie.Wybierz z tej czêœci ksi¹¿ki wzory, które mo¿esz wykorzystaæ i przystosowaæ doswoich celów.Je¿eli dzia³aj¹, to je wykorzystaj.Je¿eli nie dzia³aj¹, odrzuæje.ROZDZIA£15ROZPOCZÊCIE TRENINGURozpoczynaj punktualnieSeminarium ma pocz¹tek, rozwiniêcie i zakoñczenie.Rozpoczynaj punktualnie,chyba ¿e opóŸnienie jest silnie uzasadnione.To czêœæ twojego zarz¹dzaniaschematem czasowym, a zarazem uprzejmoœæ wobec grupy.Wiele osób stosuje mniejwiêcej dziesiêciominutowy margines; po up³ywie tego czasu uwa¿a siê, ¿e jesteœspóŸniony.Jeœli z jakiegokolwiek powodu masz zamiar rozpocz¹æ póŸniej,powiadom o tym grupê i podaj skorygowany czas.KWESTIE FORMALNEPo uwagach wprowadzaj¹cych zajmij siê kwestiami formalnymi: powiedz, jak d³ugobêdzie trwa³o seminarium, podaj rozk³ad i d³ugoœæ przerw, gdzie mo¿na paliæitp.Mo¿esz zwróciæ uwagê na wszelkie trudnoœci praktyczne.Pamiêtam trening wpomieszczeniu, gdzie na œcianach wisia³o wiele obrazów sztuki nowoczesnej.Salamia³a niespotykany kszta³t i posiada³a kilka wejœæ i wyjœæ.Zwróciliœmyuczestnikom szkolenia uwagê na te rzeczy na samym pocz¹tku i okreœliliœmy jejako rozpraszaj¹ce uwagê.W jednej grupie zapomnieliœmy tego zrobiæ i póŸniejstwierdziliœmy, ¿e ludzie albo skar¿yli siê na otoczenie, albo byliroztargnieni podczas seminarium.Wspólne uznanie praktycznych trudnoœcisprawia, ¿e ludzie zajmuj¹ siê w o wiele mniejszym stopniu jakimœ problemem, ipomaga nawi¹zaæ kontakt.154Je¿eli trening bêdzie utrwalany na kasecie wideo, wyjaœnij dlaczego.Je¿eliwideo ma byæ wykorzystane jako element treningu, wyjaœnij, jaki bêdzie z tegopo¿ytek.Ustal od razu, czy ludzie mog¹ filmowaæ seminarium.Uzupe³nij wszelkie inne kwestie praktyczne i zakoñcz pytaniemo sprawy, które mog³eœ pomin¹æ.Dla ciebie trening rozpocznie siê w tym miejscu.Czy chcesz, aby rozpocz¹³ siêtak¿e dla trenuj¹cych? Mo¿esz oddzieliæ sprawy praktyczne od zasadniczej czêœciseminarium, mówi¹c coœ w rodzaju: „Zanim rozpoczniemy, chcia³bym zwróciæ uwagêna parê spraw praktycznych, które wymagaj¹ wyjaœnienia." Oddziel je w sposóbprzestrzenny, staj¹c w innym miejscu ni¿ „ miejsce do prowadzenia treningu ",ustaw inaczej cia³o i zaczynaj
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Darmowy hosting zapewnia PRV.PL