[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Czy posiadasz w³asne obserwacje, dotycz¹ce zainteresowañ technicznychwspó³czesnych dzieci? Jeœli tak, spróbuj opowiedzieæ o nich na æwiczeniach.Czy— Twoim zdaniem — szko³a zaspokaja te zainteresowania dzieciêce? W jaki sposóbto robi?Przeczytaj program nauczania przedmiotów matematyczno-przyrodniczychdla jednej z klas szko³y podstawowej (V—VIII).Wska¿ fragmenty umo¿liwiaj¹cerealizacjê zadañ kszta³cenia politechnicznego.Przeczytaj program zajêæ praktyczno-technicznych dla jednej z klas szko³ypodstawowej (V—VIII).Jak¹ — Twoim zdaniem — rolê odgrywa ten programw realizacji postulatów kszta³cenia politechnicznego.4.WYCHOWANIE SPO£ECZNO-MORALNEZadania wychowania spo³eczno-moralnego.Problem wychowania spo³eczno--moralnegojest przedmiotem wielu opracowañ i dyskusji zarówno w naszej literaturzepedagogicznej, jak i w praktyce szkolno-oœwiatowej, wymaga jednak dalszychposzukiwañ i nowych rozwi¹zañ.Trudnoœci zwi¹zane s¹ z faktem, ¿e pogl¹dy nazadania moralne cz³owieka przekszta³caj¹ siê, dojrzewaj¹ i krystalizuj¹ wraz zprzemianami zachodz¹cymi w ¿yciu spo³ecznym, spo³ecznej organizacji ¿ycia.Im doskonalsza jest spo³eczna organizacja ¿ycia, im wiêkszego zaanga¿owania iuczestnictwa spo³ecznego ona wymaga od ka¿dego cz³owieka, tym bardziejjesteœmy wra¿liwi na wszelkie niedostatki w moralnoœci ludzi, tym ostrzejszestaj¹ siê kryteria oceny postawy moralnej i tym wa¿niejsz¹ rolê odgrywa iodgrywaæ bêdzie prawid³owe wychowanie spo³eczno-moralne.Aby osi¹gn¹æ prawid³owy i odpowiadaj¹cy potrzebom ¿ycia poziom wychowaniaspo³eczno-moralnego, musimy przyzwyciê¿yæ wiele b³êdnych pogl¹dów oraz braków iusterek w praktyce wychowawczej, które s¹ pozosta³oœci¹ dawnych lat, wyrazemobcych nam wp³ywów, b¹dŸ te¿ —¦ naszej w³asnej pedagogicznej nieudolnoœci.Skoncentrujemy siê wokó³ tych zagadnieñ, które wi¹¿¹ siê z aktualnymipotrzebami i trudnoœciami, zarysowuj¹cymi siê w pracy wychowawczej z m³odympokoleniem.Przede wszystkim zajmiemy siê spraw¹, któr¹ ju¿ okreœliliœmy jakodyskusyjn¹ i zmienn¹, a mianowicie niektórymi pogl¹dami na zadania moralnecz³owieka, z których wynikaj¹ zadania wychowania.Bêdziemy mówiæ nie owszystkich pogl¹dach, lecz o tych, które wystêpowa³y w wielu epokachhistorycznych i wystêpuj¹ obecnie, które s¹ wyrazem œcierania siê przekonañ ipostaw ludzi, reprezentuj¹cych interesy ró¿nych warstw i klas spo³ecznych.Jako punkt wyjœcia rozwa¿añ przyjmiemy powszechnie znane, wypowiadaneprzez licznych teoretyków, zajmuj¹cych siê nauk¹ o moralnoœci, trojakiegorodzaju zadania moralne cz³owieka: 1.osi¹gniêcie szczêœcia, 2.wewnêtrznedoskonalenie i 3.wspó³¿ycie ludzi.Mamy tu na myœli rozró¿nienie, które wspó³czeœnie u nas zreferowane zosta³o m.in.przez Mariê Ossowsk¹1.Wysuwaj¹ siê tu na czo³o nastêpuj¹ce pogl¹dy:1.G³Ã³wnym zadaniem moralnym jest osi¹gniêcie przez cz³owieka pe³ni szczêœcia.— Tego rodzaju pogl¹d przewija siê w ró¿nych propozycjach, w rozprawachi dyskusjach, podejmowanych przez pisarzy zajmuj¹cych siê etyk¹ w ró¿nychwiekach — od staro¿ytnoœci zaczynaj¹c, a koñcz¹c na rozwa¿aniach wspó³czesnychuczonych, takich jak np.Bertrand Russel, filozof angielski, a u nas —W³adys³awTatarkiewicz.Œcieraj¹ siê pogl¹dy na zagadnienie szczêœcia:Czy szczêœciem dla cz³owieka jest unikanie cierpienia, jak tego chcieli ju¿pisarze staro¿ytnoœci (stoicyzm, epikureizm), spo³eczna izolacja, odciêcie siêodtrudnych spraw ¿yciowych, rezygnacja z d¹¿eñ nara¿aj¹cych na przykroœci, czyte¿ odwrotnie — szczêœciem jest uczestnictwo w spo³ecznych poczynaniach, ¿yciewœród ludzi i dla ludzi.Gzy szczêœcie mo¿na osi¹gn¹æ dopiero w ¿yciu pozaziemskim, jak ucz¹ ró¿nereligie, a ¿ycie jest jedynie trudn¹ drog¹ prowadz¹c¹ ku temu szczêœciu, czyte¿chodzi o to, by tu na ziemi tworzyæ dla ludzi szczêœliwsze ¿ycie.Gzy szczêœcie — to umiejêtnoœæ ¿ycia chwil¹ bie¿¹c¹ i wydobywania wszystkich jej przyjemnych i wygodnych stron, czy raczej coœ innego.—- Gzy te¿ mo¿e chodzi tu o postawê cz³owieka, zwrócon¹ ku przysz³oœci,nastawion¹ na budowanie w trudzie i wysi³ku takiego ¿ycia, które istotniezapewni wszystkim egzystencjê sprzyjaj¹c¹ pe³nemu i wszechstronnemu rozwojowi,bogat¹ w prze¿ycia, pozwalaj¹c¹ urzeczywistniaæ zasadê samorealizacji ka¿degocz³owieka
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Darmowy hosting zapewnia PRV.PL