[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Taki podzia³ ziemskich pó³kul miêdzy Enlila (pó³nocna) a Ea (po³udniowa)odpowiada³ przydzia³owi nieba pó³nocnego jako drogi Enlila i po³udniowego jakodrogi Ea.Zdolnoœæ Nefilim do odbywania podró¿y miêdzyplanetarnej, wejœcia na orbitêZiemi i wyl¹dowania na niej, oddala pytanie, czy wiedzieli te¿ o istnieniupo³udniowej Afryki.Wiele pieczêci cylindrycznych przedstawiaj¹c w³aœciwe tejstrefie zwierzêta (jak zebra czy struœ), sceny z d¿ungli albo w³adców nosz¹cychzgodnie z afrykañsk¹ tradycj¹ lamparcie skóry, poœwiadcza „afrykañskiekoneksje".Czym interesowali siê Nefilim w tej czêœci Afryki, kieruj¹c tam naukowy geniuszEa i obdarzaj¹c wa¿nych bogów w³adaj¹cych tym krajem unikaln¹ „tablic¹m¹droœci"?Sumeryjski termin AB.ZU, który uczeni przyjêli w znaczeniu „wodnej g³êbi",wymaga œwie¿ej i krytycznej analizy.Dos³ownie termin ten znaczy³: „pierwotne,g³êbokie Ÿród³o" - niekoniecznie wody.Wed³ug sumeryjskich prawide³gramatycznych ka¿da z dwóch sylab jakiegokolwiek terminu mog³a byæ pierwszabez zmiany znaczenia s³owa.W rezultacie AB.ZU i ZU.AB znaczy³o to samo.Tendrugi wariant pozwala na identyfikacjê jego odpowiednika w jêzykach semickich,poniewa¿ za-ab zawsze znaczy³o i wci¹¿ oznacza „drogocenny metal", aszczególnie „z³oto", w hebrajskim i w jêzykach mu pokrewnych.Sumeryjski piktogram wyra¿aj¹cy AB.ZU przedstawia³ g³êboki wykop w ziemi zobudow¹ szybu.Ea nie by³ zatem panem jakiejœ nieokreœlonej „wodnej g³êbi"lecz bogiem zarz¹dzaj¹cym eksploatacj¹ ziemskich minera³Ã³w!Faktem jest, ¿e greckie s³owo abyssos, przyjête z akadyjskiego apsu, te¿oznacza³o niezwykle g³êbok¹ dziurê w ziemi.Akadyjskie podrêczniki wyjaœnia³y,¿e „apsu jest nikbu".Znaczenie tego s³owa i jego hebrajskiego odpowiednikajest bardzo dok³adne: g³êboki, zrobiony przez cz³owieka wykop lub wywierconyotwór w ziemi.P.Jensen (Die Kosmologie der Babylonier) ju¿ w 1890 roku zauwa¿y³, ¿e czêstospotykany akadyjski termin Bit Nimiku nie powinien byæ299t³umaczony jako „dom m¹droœci", lecz jako „dom g³êbokoœci".Zacytowa³ tekst(V.R.30, 49-SOab), który oznajmia: „To z Bit Nimiku z³oto i srebro pochodzi".Wykaza³, ¿e inny tekst (I11.57, 35ab) wyjaœnia, i¿ akadyjskie imiê „boginiSzala z Nirniki" by³o t³umaczeniem sumeryjskiego epitetu „bogini, która wrêczab³yszcz¹cy br¹z".Akadyjski termin nimiku, który przet³umaczono jako „m¹droœæ"- konkludowa³ Jensen - „odnosi³ siê do metali".Dlaczego, „nie wiem", przyzna³po prostu.Niektóre mezopotamskie hymny do Ea s³awi¹ go jako Bel Nimiki, coprzet³umaczono: „pan m¹droœci"; jednak w prawid³owym t³umaczeniu powinien byæniew¹tpliwie „panem górnictwa".Tablica przeznaczeñ w Nippur zawiera³a daneorbitalne, tablica m¹droœci powierzona Nergalowi i Ereszkigal by³a faktycznie„tablic¹ górnictwa", „bankiem informacji" dotycz¹cych przemys³u górniczegoNefilim.Bogu Ea, który by³ panem Abzu asystowa³ drugi syn, bóg GI.BIL („ten, któryspala glebê"), maj¹cy pieczê nad ogniem i wytapianiem.Ten kowal ziemi zwykleby³ przedstawiany jako m³ody bóg, którego ramiona emitowa³y czerwone, gor¹cepromienie lub iskry ognia; wy³ania³ siê z ziemi albo szykowa³ do zejœcia wg³¹b szybu.Teksty stwierdzaj¹, ¿e Gibil by³ zanurzony w „m¹droœci" przez Ea,co oznacza naukê technik górniczych, jak¹ przekaza³ mu Ea (il.140).Rudy metali wydobywane w po³udniowo-wschodniej Afryce przez Nefilim by³ytransportowane do Mezopotamii specjalnie przeznaczonymi do tego statkami,nazywanymi MA.GUR UR.NU AB.ZU („statek do rud œwiata podziemi").Potem rudyby³y zabierane do Bad-Tibira; nazwa tego miasta znaczy³a dos³ownie: „podstawaobróbki metali".Wytopiony i oczyszczony metal wlewano do form, których kszta³tby³ w staro¿ytnym œwiecie taki sam przez tysi¹clecia.Takie formy,potwierdzaj¹ce wiarygodnoœæ sumeryjskich piktogramów jako plastycznejdokumentacji wygl¹du „pisanego" przedmiotu, znajdywano w ró¿nych wykopaliskachna Bliskim Wschodzie.Sumeryjski piktogram wyra¿aj¹cy termin ZAG („oczyszczonydrogocenny") by³ obrazkiem takiej formy.We wczeœniejszych czasach mia³a onawidoczne wydr¹¿enie, którym doprowadzano p³ynny metal do œrodka (il.141).Kilka wizerunków boga p³yn¹cych wód ukazuje go z takimi ustawionymi nawspornikach formami do szlachetnych metali, co sugeruje, ¿e by³ tak¿e panemgórnictwa (il.142).Ró¿ne nazwy i okreœlenia afrykañskiego kraju kopalñ Ea dostarczaj¹ licznychwskazówek na temat jego po³o¿enia i charakteru.Znany by³ jako A.RA.LI(„miejsce œwiec¹cych z³Ã³¿"), kraj, z którego pochodz¹ rudy metali.Inanna,planuj¹c swoj¹ wyprawê na pó³kulê po³udniow¹, wspomina³a o tym miejscu, ¿e jestto kraj, gdzie „drogo300I1.139I1.140Il.141Il.142cenny metal przykryty jest gleb¹": gdzie znajduje siê go pod ziemi¹.Tekstprzytoczony przez Ericê Reiner, wyszczególniaj¹cy góry i rzeki sumeryjskiegoœwiata, stwierdza: „góra Arali: dom z³ota", a fragment tekstu opisanego przezH.Radau potwierdza, ¿e Arallu by³o krajem, od którego zale¿a³a nieustaj¹caaktywnoœæ Bad-Tibiry.Mezopotamskie teksty mówi¹ o kraju kopalñ jako o regionie górzystym, ztrawiastymi p³askowy¿ami i stepami, obfituj¹cym w roœlinnoœæ.Po³o¿enie stolicyEreszkigal by³o okreœlane w zapisach sumeryjskich terminem GAB.KUR.RA („wpiersiach gór"), wewn¹trz kraju.W akadyjskiej wersji historii podró¿y IsztarodŸwierny wita j¹ s³owami:„WejdŸ moja pani,Niech kraj Kutu raduje siê tob¹;301Niech pa³ac kraju Nugia Ucieszy siê z twojej obecnoœci".Maj¹c w jêzyku akadyjskim znaczenie: „to, co jest w sercu kraju", termin KU.TUw swoim Ÿródle sumeryjskim znaczy³ te¿: „jasne góry", By³ to kraj - sugeruj¹wszystkie teksty - gdzie dni by³y pogodne, zalane œwiat³em s³oñca.Sumeryjskieterminy okreœlaj¹ce z³oto (KU.GI - „œwiec¹ce z ziemi") i srebro (KU
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Darmowy hosting zapewnia PRV.PL