[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.] Niech bêdzie trzecia kategoria wœród ludzi: Niech wœród ludzi bêd¹Kobiety, które rodz¹, i kobiety, które nie rodz¹"By³y najwyraŸniej nowe wytyczne co do kontaktów p³ciowych„Ustalenie zasad dla rodzaju ludzkiego: Niech mê¿czyzna [.] m³odejdziewczynie [.], Niech m³oda dziewczyna [.],M³ody mê¿czyzna m³odej dziewczynie [.], Kiedy ³Ã³¿ko jest pos³ane,niech ¿ona i m¹¿ k³ad¹ siê razem".Enlil zosta³ wymanewrowany.Ludzkoœæ ocala³a i pozwolono jej siê rozmna¿aæ.Bogowie otworzyli Ziemiê dla cz³owieka.14.GDY BOGOWIE UCIEKALIZ ZIEMICzym by³ ten potop, którego szalej¹ce wody przewali³y siê przez Ziemiê?Niektórzy t³umacz¹ potop w kategoriach corocznych wylewów w dolinieEfratu-Tygrysu.Jeden z nich, jak siê przypuszcza, musia³ byæ szczególniepowa¿ny.Miasta i pola wraz z ludŸmi i zwierzêtami zosta³y ogarniête przyborem;prymitywni ludzie, dopatruj¹c siê w tym kary bogów, zaczêli rozpowszechniaælegendê o potopie.W jednej ze swoich ksi¹¿ek, Excavations at t7r, sir Leonard Woolleyrelacjonuje, jak w 1929 roku, koñcz¹c prace na Królewskim Cmentarzu w Ur,robotnicy na pobliskim usypisku przekopuj¹c siê przez warstwê strzaskanychnaczyñ i pokruszonych cegie³ zapadli siê w niewielki szyb.Na g³êbokoœcijednego metra ods³oni³ siê pok³ad mocno zbitego b³ota - co zwykle oznacza, ¿e wtu zaczê³a siê cywilizacja.Ale czy tysi¹ce lat ¿ycia miejskiego mog³ypozostawiæ warstwê archeologiczn¹ gruboœci tylko jednego metra? Sir Leonardpoleci³ robotnikom kopaæ g³êbiej.Zeszli w dó³ jeszcze jeden metr, potemnastêpne pó³tora.Wci¹¿ wynosili na powierzchniê „dziewicz¹ glebê" - b³oto bezœladów bytowania cz³owieka.Ale na g³êbokoœci trzech i pó³ metra, kopi¹c wzaschniêtym mule, natrafili na warstwê zawieraj¹c¹ kawa³ki pot³uczonej,zielonej ceramiki i przybory do krzesania ognia.Wczeœniejsza cywilizacjazagrzebana by³a pod trzema metrami b³ota!Sir Leonard wskoczy³ do wykopu i zbada³ wykopalisko.Wezwa³ swoich asystentów,by zasiêgn¹æ ich opinii.Nikt nie znalaz³ przekonuj¹cego wyjaœnienia.Wtedy¿ona sir Leonarda zauwa¿y³a niemal¿e mimochodem: „Có¿ chcecie, przecie¿ topotop!"361To cudownie intuicyjne stwierdzenie zosta³o jednak podwa¿one przez inne wyprawyarcheologiczne w Mezopotamii.Warstwa b³ota, w której nie by³o œladówzamieszkania, wskazywa³a na potop; jednak¿e gdy pok³ady z Ur i al-Ubajdsugerowa³y, ¿e potop nastapi³ miêdzy 3500 a 4000 rokiem prz.Chr., czasutworzenia siê podobnego pok³adu, ods³oniêtego póŸniej w Kisz, zosta³ ocenionyna jakieœ 2800 lat prz.Chr.T¹ sam¹ dat¹ (2800 rok prz.Chr.) okreœlonowarstwê b³ota znalezion¹ w Erech i w Szuruppak, mieœcie sumeryjskiego Noego.WNiniwie na g³êbokoœci oko³o osiemnastu metrów archeolodzy odkryli nie mniejni¿ trzynaœcie wystêpuj¹cych na przemian warstw b³ota i nadrzecznego piasku,datowanych na 4000 do 3000 lat prz.Chr.Wiêkszoœæ uczonych uwa¿a, ¿e Woolley odnalaz³ œlady lokalnych powodzi, czêstychw Mezopotamii, gdzie sezonowe ulewne deszcze i wylewy dwóch g³Ã³wnych rzek,zmieniaj¹cych czêsto swój bieg, powoduj¹ takie spustoszenie.Te ró¿ne warstwyb³ota - doszli do wniosku uczeni - nie oznaczaj¹ klêski globalnej,monumentalnego, prehistorycznego wydarzenia, jakim by³ potop.Stary Testament jest arcydzie³em literackiej zwiêz³oœci i precyzji.S³owa s¹zawsze dobrze dobrane, tak by komunikowa³y dok³adne znaczenia; wersety s¹rzeczowe, ich porz¹dek celowy, ich d³ugoœæ nie przekracza miary bezwzglêdnejkoniecznoœci.Godne uwagi jest to, ¿e ca³a historia stworzenia wraz zwydaleniem Adama i Ewy z ogrodu Eden opowiedziana jest w osiemdziesiêciuwersetach.Pe³ny zapis dotycz¹cy Adama i jego linii, mimo ¿e oddzielnie omawiaKaina i jego ród, oraz ród Seta i Enosza, mieœci siê w piêædziesiêciu oœmiuwersetach.Jednak¿e historia wielkiej powodzi zawiera nie mniej ni¿osiemdziesi¹t siedem wersetów.By³a to, wed³ug wszelkich redakcyjnychstandardów, „g³Ã³wna historia".Nie by³ to lokalny wypadek, by³a to katastrofaobejmuj¹ca ca³¹ ziemiê, ca³¹ ludzkoœæ.Teksty mezopotamskie wyraŸnieoznajmiaj¹, ¿e zaatakowane by³y „cztery strony œwiata".By³ to punkt krytyczny w prehistorii Mezopotamii.By³y wydarzenia i miastasprzed potopu i po potopie, oraz byli ludzie sprzed potopu i po potopie.By³yczyny bogów i królestwo, które przynieœli z nieba przed wielk¹ powodzi¹, orazbieg boskich i ludzkich wypadków, gdy królestwo zosta³o ponownie przyniesionena ziemiê po wielkiej powodzi.By³a to wielka cezura czasowa.Nie tylko wyczerpuj¹ce listy królów, lecz tak¿e teksty dotycz¹ce pojedynczychw³adców i ich przodków wzmiankuj¹ o potopie.Jeden z tekstów odnosz¹cych siê doUrninurty na przyk³ad, przywo³uje potop jako wydarzenie odleg³e w czasie:362„W tamtym dniu, w tamtym odleg³ym dniu, Tamtej nocy, tamtej odleg³ej nocy,W tamtym roku, w tamtym odleg³ym roku Gdy nast¹pi³ potop".Asyryjski król Assurbanipal, patron nauk, który zgromadzi³ olbrzymi¹bibliotekê glinianych tabliczek w Niniwie, og³osi³ w jednej ze swoichpami¹tkowych inskrypcji, ¿e znalaz³ i odczyta³ „ryte w kamieniu napisy sprzedpotopu".Akadyjski tekst traktuj¹cy o imionach i ich pochodzeniu zaznacza, ¿ewymienia imiona „królów po potopie".Chwa³¹ króla by³o „nasienie zachowanesprzed potopu".Ró¿ne teksty naukowe cytuj¹ jako swoje Ÿród³o „dawnych mêdrcówsprzed potopu".Nie, potop nie by³ lokalnym zjawiskiem czy okresow¹ powodzi¹.Ze wszech miarby³o to wydarzenie globalne - katastrofa, jakiej ludzie i bogowie niedoœwiadczyli ani przedtem, ani potem.Biblijne i mezopotamskie teksty, jakie zbadaliœmy do tej pory, pozostawiaj¹ dorozwi¹zania kilka zagadek
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Darmowy hosting zapewnia PRV.PL