[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Poniewa¿ papier Cibachrome-A II cechuje bardzo wysoki wspó³-czynnikSchwarzchilda równy 2,7 (dla porównania: Agfachrome CU-1,8, Ektachrome 14RC -1,8, Ektaflex CPT-1,8, Agfachrome Speed - 1.3.), dlatego producent zalecastosowanie jednego sta³ego czasu naœwietlania i dokonywania zmian ekspozycjiwy³¹cznie za pomoc¹ przys³ony obiektywu powiêkszalnika - co wyklucza stosowanieobiektywu Janpol-color.Trzeba tu od razu powiedzieæ, ¿e Cibachrome-A II(podobnie jak i inne papiery odwracalne) jest stosunkowo ma³o wra¿liwy nazmianê przys³ony i reaguje na ni¹ doœæ ospale, do tego stopnia, ¿e zanim siêktoœ przyzwyczai, zmarnuje sporo próbek.Inny powód marnowania tegowspania³ego, ale niestety nieprzytomnie dla nas drogiego materia³u, wynika zprzyzwyczajenia do powiêkszania negatywów, przy których - aby rozjaœniæ jakiœfragment zdjêcia lub uzyskaæ ca³e powiêkszenie jaœniejsze - nale¿y mniejnaœwietlaæ; aby zaœ przyciemniæ jakiœ fragment lub uzyskaæ ciemniejsze ca³epowiêkszenie - nale¿y wiêcej naœwietlaæ.Przy papierze odwracalnym jestodwrotnie i o ile pamiêta siê o tym przy wykonywaniu pierwszych powiêkszeñ, gdyjest siê podekscytowanym ca³¹ zabaw¹ z Cibachromem, to póŸniej górê bierzerutyna i pope³nia siê b³¹d za b³êdem.Trzeba siê wiêc pilnowaæ.Do wywo³ywania naœwietlonego materia³u najlepiej u¿ywaæ obrotowych tanków -przy ich zastosowaniu zu¿ycie chemikaliów jest najmniejsze i przy wykonywaniuszeregu powiêkszeñ jedne po drugich wynosi ono: dla powiêkszenia o formacie20x25 cm - 40 ml cieczy; dla powiêkszenia o formacie 30x40 cm - 75 ml cieczy.Wywo³uje siê, odbiela i utrwala w wiêkszych objêtoœciach cieczy: papiery 20x25cm - w 75 ml, papiery 30x40 cm - w 150 ml, ale na te 75 ml sk³ada siê 35 mlp³ynu ju¿ u¿ytego, do którego dolewa siê tylko 40 ml nie u¿ywanego jeszczewywo³ywacza, odbielacza czy utrwalacza; przy papierach formatu 30x40 cm u¿ywasiê pó³ na pó³ chemii ju¿ raz u¿ytej i œwie¿ej.Szkoda niestety, ¿e materia³y odwracalne tej klasy, co Cibachrome-A II,Ektaflex CPT lub Fujichrome typ 33 s¹ tak drogie - gdyby nie to, fotografiaamatorska uzyska³aby wymarzony materia³: ³atwy w obróbce, nie wymagaj¹cykosztownego zainwestowania, ¿adnych analizatorów barw i temu podobnych, drogichurz¹dzeñ; co równie wa¿ne - amator móg³by szybko uzyskiwaæ po¿¹dany efekt.Cibachrome-A II mo¿na opanowaæ w ci¹gu jednej nocy, a nie ma chyba takiego asa,który po pierwszej nocy uzyska³by dobrze skorygowane zdjêcie z negatywukolorowego.Powiêkszaj¹c diapozytyw nie b³¹dzi siê, wie siê jaki kolor ma diapozytyw i albochce siê osi¹gn¹æ taki sam, co nie przychodzi trudno, albo wie siê dobrze, jakma on zostaæ zmieniony, co te¿ mo¿na ³atwo osi¹gn¹æ uzyskuj¹c przy tym barwyniemo¿liwe do otrzymania z negatywu.Warto przynajmniej o tym wszystkimwiedzieæ, aby - jeœli nadarzy siê okazja - choæby trochê popróbowaæ.Radzê: papier mieæ koniecznie swój, do chemikaliów zaœ zak³adaæ kooperatywy,poniewa¿ chemikalia nale¿y zu¿yæ w ci¹gu 1 miesi¹ca od momentu rozrobienia.Wedwójkê wychodzi taniej.Zu¿ywa siê chemiê do koñca.Mniej siê marnuje.Trzeci¹ technologi¹, która uparcie idzie w górê, jest technologia kolorowejfotografii natychmiastowej: technologia polaroida, a póŸniej równie¿ i Kodaka.Pocz¹tkowo zastosowanie do powa¿niejszych ni¿ pami¹tkowa fotografia celówogranicza³o siê do wykonywania fotografii legitymacyjnych razem z legitymacjaminie do podrobienia, dla pracowników wa¿nych zak³adów przemys³owych.W fotografii zawodowej technologia polaroida znalaz³a zastosowanie najpierw dowykonywania prób przed wykonaniem zdjêcia w³aœciwego: na filmach polaroidawykonuje siê zdjêcia kontroluj¹c oœwietlenie, sprawdzaj¹c czy zastosowanow³aœciwe filtry korekcyjne itd., a gdy wyniki s¹ pozytywne, wk³ada siê do apara tu adapter lub kasetê z filmem diapozytywowym i wykonuje w³aœciwe zdjêcie.Rozrzutnoœæ takiego postêpowania jest pozorna jeœli zwa¿yæ, ¿e praceprofesjonalne wykonuje siê czêsto na filmach odwracalnych o formatach znaczniewiêkszych n i¿ 9 x 12 cm: na filmach 13x 18 cm, równie¿ na 18x24 cm, drukuj¹cpóŸniej zdjêcia ok³adkowe minimalnie tylko powiêkszone.W takich przypadkachop³aca siê zu¿yæ kilka, a nawet kilkanaœcie filmów polaroida, zamiast zmarnowaækilka bardzo drogich, wielkoformatowych filmów diapozytywowych.Ostatnio wszak¿e Polaroid postanowi³ wkroczyæ w niedostêpne wczeœniej dla niegorejony fotografii profesjonalnej ju¿ nie jako pomoc, lecz przy wykonywaniudzie³ ostatecznych, oferuj¹c filmy du¿ego formatu: 13x18 cm, 18x24 cm iwiêksze, przeznaczone do druku, l choæ ta mo¿liwoœæ nie jest jeszcze szerokowykorzystywana, to wiele wskazuje na to, ¿e technologia fotografiinatychmiastowej ma tu szansê powodzenia - uzyskuje siê bowiem od razu zdjêciegotowe, mniej co prawda ostre, ale kolorystycznie œwietne, nie zawsze zaœostroœæ jest najwa¿niejszym kryterium oceny.Do portretowania materia³ypolaroida s¹ wrêcz znakomite, te wielkoformatowe oczywiœcie, bo wymiar tudecyduje.Fotografowaæ zaœ mo¿na, nie przesada, starymi aparatami na klisze,niewiele przerobionymi.Ju¿ film polaroida typu 108 daje mo¿liwoœæ wykonywaniabardzo ciekawych portretów niewielkiego formatu, przy u¿yciu kamery 9x12 cm - zdorobionym oczywiœcie adapterem, którego wykonanie nie przekracza mo¿liwoœciprzeciêtnie uzdolnionego majsterkowicza.Fotopan HL ma 1600 ASA albo wiêcej.S¹ fotografowie, którzy nie wywo³ali w swoim ¿yciu ani jednego filmu.Nieinteresuje ich to zajêcie.S¹ fotografowie, którzy wywo³uj¹ swoje filmy tylko samodzielnie - wy³¹cznie wwywo³ywaczach polecanych przez producentów b³on, którymi siê pos³uguj¹ iwy³¹cznie wed³ug firmowych przepisów wywo³ywania.Maj¹ pe³ne zaufanie do swoichfirm.Nie nale¿ê ani do pierwszych, ani do drugich.Do pierwszych nale¿eæ nie mogê, poniewa¿ og³aszaj¹c swoje niezainteresowaniewywo³ywaniem filmów musia³bym jednoczeœnie og³osiæ ca³kowit¹ upad³oœæ mojegofotograficznego kramiku
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Darmowy hosting zapewnia PRV.PL