[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Dawid dost¹pi³ godnoœcikróla ¿eni¹c siê z Mikal, córk¹ króla Saula.O wiele póŸniej król Herod uzyska³swój status, ¿eni¹c siê z Mariamne z królewskiego domu Hasmoneuszy.Tak jak mê¿czyŸni wyniesieni na ró¿ne patriarchalne stanowiska przybieraliimiona reprezentuj¹ce ich przodków – Izaaka, Jakuba i Józefa – tak i kobietynazywa³y siê stosownie do pochodzenia i rangi.Te imienne zwyczaje obejmowa³yRachel, Rebekê i Sarê22.¯ony mê¿czyzn z linii Sadoka i Dawida mia³y rangiEliszeba (El¿bieta) i Miriam (Maria).To dlatego matka Jana Chrzciciela jestnazywana w Ewangelii El¿bieta, a matka Jezusa – Maria.Równie¿ dlatego, wed³ugtej samej praktyki, ¿ona Jezusa by³a Mari¹.Te kobiety przechodzi³y ceremoniêdrugich zaœlubin dopiero w trzecim miesi¹cu ci¹¿y, kiedy to przestawa³y byæalmah i zyskiwa³y miano „matki".Obcowanie p³ciowe by³o dozwolone w grudniu; mê¿owie i ¿ony mieszkali osobnoprzez resztê roku.W pocz¹tkowym okresie rozdzielona kobieta by³a klasyfikowanajako „wdowa" (stopieñ poni¿ej almah) i powinna by³a op³akiwaæ swojego mê¿a.Jest to opisane u £ukasza (7, 38), kiedy Maria z Betanii przy pierwszej okazji„stan¹wszy z ty³u u jego nóg, zap³aka³a, i zaczê³a ³zami zlewaæ nogi jego".Gdysymboliczne wdowieñstwo wesz³o ju¿ do zwyczaju, ¿ona podczas tych d³ugichokresów separacji zyskiwa³a klasztorne miano „siostry", tak jak w przypadkuwspó³czesnej zakonnicy.Wiêc kim by³a Maria z Betanii – kobieta, która dwukrotnie namaœci³a Jezusanardem zgodnie z tradycj¹ mesjañsk¹?Naprawdê nigdy nie by³a „Mari¹ z Betanii".W Biblii ona i Marta s¹ jedynienazywane „siotrami" w domu £azarza (Szymona) z Betanii.Pe³en tytu³ Marii toSiostra Miriam Magdala – lub, jak jest lepiej znana, Maria Magdalena.Grzegorz I, biskup Rzymu w latach 590-604 i œw.Bernard (1090-1153), opatcysterów w Clairvaux, potwierdzili, ¿e Maria z Betanii by³a identyczna z Mari¹Magdalen¹.Przy drugiej okazji, gdy Jezusa namaszczono nardem w domu Szymona Zeloty,Judasz Sikariota g³oœno da³ wyraz niezadowoleniu wobec takiego biegu spraw.Wyrazi³ swój sprzeciw (J 12, 4-5) i wkroczy³ na drogê zdrady.W nastêpstwienieudanej rewolty zelotów przeciwko Pi³atowi Judasz musia³ siê ukrywaæ.Jezusby³ dla niego niezbyt u¿yteczny pod wzglêdem politycznym, gdy¿ nie mia³znaczenia w Sanhedrynie23, tak ¿e Judasz zdecydowa³ siê z³¹czyæ swój los zbratem Jezusa, Jakubem, cz³onkiem rady.Dlatego te¿ Judasz nie tylko niesprzyja³ namaszczeniu Jezusa na mesjasza, ale nowe przymierze z Jakubemsprawi³o, ¿e wyniesienie Jezusa budzi³o w nim niechêæ.Jezus przywi¹zywa³wielk¹ wagê do namaszczenia przez Mariê (Mk 14, 9): „Zaprawdê powiadam wam:Gdziekolwiek na ca³ym œwiecie bêdzie zwiastowana ewangelia, bêd¹ opowiadaæ najej pami¹tkê i o tym, co ona uczyni³a".Poza tym, ¿e Jezus podobno kocha³ Mariê Magdalenê, niewiele w Ewangeliachwskazuje na ich bliskie stosunki, dopóki Maria nie pojawia siê z matk¹ Jezusa iSalome (przyjació³k¹ Szymona Zeloty24) podczas Ukrzy¿owania.Inaczej jest w„Ewangelii Filipa", w której stosunki miêdzy Jezusem i Mari¹ zosta³y opisanewprost:A towarzyszk¹ Zbawcy jest Maria Magdalena.Bowiem Chrystus kocha³ j¹ bardziejni¿ wszystkich uczniów i czêsto ca³owa³ w usta.Reszta by³a tym ura¿ona iwyra¿a³a naganê.Mówili mu: Czemu kochasz j¹ bardziej ni¿ nas? Zbawcaodpowiedzia³ im: Czemu nie kocham was tak, jak jej.? Wielka jest tajemnicama³¿eñstwa – bo bez niej œwiat by nie istnia³.Teraz istnienie œwiata zale¿y odcz³owieka, a istnienie cz³owieka od ma³¿eñstwa.Poza szczególnym podkreœleniem wagi ma³¿eñstwa wzmiankowane „ca³owanie w usta"jest te¿ istotne; ma zwi¹zek z urzêdem œwiêtej oblubienicy i oblubieñca, i niejest oznak¹ pozama³¿eñskiej mi³oœci czy przyjaŸni.Bêd¹c czêœci¹ królewskiegomotywu oblubienicy, takie poca³unki s¹ tematem pierwszego wersu Pieœni nadPieœniami: „Niech mnie uca³uje poca³unkiem ust swoich! Ach, twoja mi³oœæ jests³odsza ni¿ wino".W Ewangelii wed³ug œw.Jana nie ma wzmianki o ma³¿eñskich pos³ugach w Kanie,jedynie o weselu i winie, i wodzie.Byli tam uczniowie oraz goœcie, w tympoganie i inni, formalnie „nieczyœci".W takim razie nie by³a to ceremoniazawarcia ma³¿eñstwa, ale uœwiêcony posi³ek poprzedzaj¹cy zarêczyny.Zwyczajwymaga³ obecnoœci urzêdowego gospodarza (jak okazuje siê w opisie), którysprawowa³ pe³n¹ w³adzê jako „starosta".W³adzê mia³ ponadto tylko oblubieniec ijego matka; tak siê te¿ sta³o, gdy wynik³a sprawa wina do sakramentu, matkaJezusa rzek³a s³ugom (J 2, 5): „Co wam powie, czyñcie".¯aden z goœci nie mia³prawa wydawania takich poleceñ.St¹d te¿ jest jasne, ¿e Jezus i oblubieniec tojedna i ta sama osoba.Komunia zarêczyn (6 czerwca 30 roku) mia³a miejsce na trzy miesi¹ce przedpierwszym namaszczeniem nóg Jezusa w domu Szymona (3 wrzeœnia 30 roku).Jakwidzieliœmy, zasady by³y œciœle okreœlone.Tylko jako oblubienica Jezusa Mariamog³a dokonaæ czynnoœci narzuconej przez mesjañsk¹ tradycjê.Po tym jakzakoñczy³o siê jej „pierwsze ma³¿eñstwo" we wrzeœniu, op³akiwa³a mê¿a (£k 7,38), zanim rozstali siê na okres obowi¹zkowej separacji.Wczeœniej, jakozarêczona almah by³a klasyfikowana jako „grzesznica" i „kobieta upad³a"25.Ma³¿onkowie a¿ do grudnia nie mogli siê zbli¿yæ cieleœnie.ZATAJENIE DOWODÓW ŒLUBUWszelkie wzmianki o ma³¿eñstwie Jezusa œwiadomie usuniêto z Nowego Testamentudekretem Koœcio³a, st¹d pró¿no by ich tam szukaæ.Odkryto to dopiero w 1958roku, gdy Morton Smith, wyk³adowca historii staro¿ytnej Uniwersytetu Columbia wStanach Zjednoczonych odkry³ manuskrypt patriarchy konstatynopolitañskiegoKoœcio³a powszechnego w klasztorze Mar Szeba.Cytowane poni¿ej fragmentypochodz¹ z jego pism26.W pracach œw.Ignacego z Antiochii znajdowa³ siê zapis listu biskupa Klemensa zAleksandrii (ok.150-215), Ojca Koœcio³a.By³ zaadresowany do Teodora
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Darmowy hosting zapewnia PRV.PL